Blog
Harricot
kunst
muziek
taal


Blog Harricot

Kunst, muziek, taal

Filatelie, mail-art, Oude Warande, flora

woensdag 28 maart 2018 | #Commune #Parijs #1871 #Revolutie #AlleMachtAanHetVolk

Muziekje erbij? Mukambo #343 - Continuous Conscious Groove


zondag 25 maart 2018 | #TheEx #27Passports #punk #cd #2018

The Ex in de Hall of Fame

Dat was gisteren. Keigaaf optreden - ja, hèhè, nogal wiedes.

Ik kom er nog op terug - nu eerst een flinke scriptie afmaken.

27 Passports - The Ex

  1. Zojuist in de pauze alvast een recensie gelezen van het nieuwe album. Menno Pot: "The Ex heeft met 27 Passports een van zijn beste platen gemaakt, vol avontuur en zeggingskracht" - Volkskrant van donderdag 22 maart 2018, 22.14h

  2. Vermelding van 27 Passports - The Ex op muziekweb.nl van de "Stichting Centrale Discotheek (NL)" (met extreem korte fragmenten). 27 Passports is 4 dagen geleden uitgebracht. Het exemplaar dat ze in deze 'centrale discotheek' hebben is pas 3 augustus weer beschikbaar! Eusj.

  3. Een uitgebreide bespreking door Philippe De Cleen van THE EX — 27 PASSPORTS (Written in Music, 22 maart 2018, (IA)

  4. De Hall of Fame - ik dacht altijd dat dat een gave tent was. Underground & alto & zo.

    Hmm… vaag. Sinds ik de vage kreet '013 op locatie' heb gelezen bij optredens in bepaalde kroegen en in de Hall of Fame - zelfs in de Para - heeft zich het not much stranger than very paranoia-gevoel genesteld in mijn paranoot.

    Hebben ze een website? Ja, zoiets. Maar als je er iets zoekt over praktische zaken - met zoektermen als 'jassen', 'lockers', 'kluisjes', 'opbergen' en ook het enkelvoud daarvan, en wat al niet - dan kun je net zo goed bij de Go Fuck You Awards - Hall of Fame kijken of - beter voor je kop - 1 eindje gaan kuieren.

    The Ex, Hall of Blame, Tilburg, 404

    http://hall-fame.nl/
    agenda/013-op-locatie-the-ex/

    Hebben ze een website? Ja, zoiets. Maar als je op zondag een vriendin laat weten dat je zaterdags naar http://hall-fame.nl/agenda/013-op-locatie-the-ex/ bent geweest, reageert ze prompt: "Welluk? Dat noemen ze bij ons geen vette punk, maar een 404!"

    Tering! Dus ik gauw ff loeren. En ja hoor: "Whoops" "It looks like you are lost! Try searching here". Ja gasten, 'whoops', heel chill & keicool is dat. En jawel, ik ben 'lost'. (Valt nog mee dat ze niet suggereren dat ik een fout adres heb ingevoerd.) Hoe zou dat dan gaan, daar? Zaterdagavond de deur van de "concertzaal" op slot, de kassa tellen en hup, héél rap die webpagina weggooien! Want wat héb je aan die flauwekul? Die pagina ging over gisteren! Dat was vroeger! Wat zeg je? Archief? Hahaha, daar kun je toch geen geld mee verdienen? Je moet met je tijd meegaan, rare, overjarige punk.

    Over geld en koffies en het Hol van Bleem als "concertzaal" - daarover zal ik je eerdaags nog ff onderhouden.

  5. Er was/is ook op 013.nl een aankondiging van het optreden van The Ex - met in het voorprogramma Bonne Aparte - namelijk: The Ex - 013 Poppodium Tilburg. Dat hele programma van 013 - en een pagina als deze al helemaal - suggereert dat alle livemuziek in Tilburg 'van' 013 is. Dat DIY zich telkens weer de nek om laat draaien, is ook duidelijk.

  6. [maandag 2 april 2018] Whoops! (Ja, ik leer snel.) Ik zou het nog hebben over koffies & geld - gans vergeten, dat aspect van het alternatieve hol en de postmoderne 'cultuurfabriek', een opvolger van het braakmiddel 'culturele broedplaats'. De koffies vond ik te gek, stuk voor stuk. (Ik giet er nogal wat naar binnen, op zo'n avond.) En ze kostten slechts 50 cent! Kom daar nog maar eens om in de winkel waarin we wonen, door de uitbaters ervan als 'de wereld' aangeduid.

    Na het optreden van Bonne Aparte - een partij toffe teringherrie - koffie bijtanken, boven. Ik ontwaarde er een tafel met platen & shit van zowel Bonne Aparte als The Ex. Ik kocht 27 Passports. Alvast. Voordeel van alvast: na afloop niet in de rij hoeven staan, en meteen naar de Little Devil kunnen. Voor koffies. En takkeherrie. Nadeel: behalve mijn intussen overbodig geworden trui had ik nu ook een cd in m'n klauwen.

    Ikke naar de kluisjes - een enorme wand vol. (Voorlijken en andere genieën noemen het 'lockers', want dat is 1 letter korter - da's keicool.) In een ervan zat m'n jas al. Inworp: 1 muntstuk van 2 euro. Maar eh… die munt zou toch nog wel 'gelden'? Net als in toffe tenten als De Pont? (Wóón ik soms in die verrekte Pont? Nou, als ik ooit de kans krijg… 1 van de wolhokken is zat - wel de tuin erbij, graag.  :)  Maar waarom dan 'n munt van 2 euro?

    In mijn paranoot ging een alarm af. '013 op locatie!' rinkelde het plots luid uit het uit kassa's bestaande nepuniversum der middenstanders. Toen ik met Simon B naar de Prophets of Rage was, in de 013 - extreem op locatie, zeg maar - bleek dat je best ff iets uit 't kluisje kon pakken (peuken, pillen, poen, tampons, paranoten), maar zulke demente stommiteiten blijken je dan wel 2 pleurops extra te kosten. WDGFY, 013!

    Het 013-alarm in mijn hoofdparanoot bleek geen vals. Er hing nergens een plakaat over hoe 't werkte, dus ging ik maar ff naar de bar van de grote zaal om te vragen hoe het zat. De oorspronkelijk best aardige koffievogel achter de bar van de Blame reageerde ietwat schizo. Zijn antwoorden waren afwisselend onzeker: "Tja… ¯\_(ツ)_/¯" en triomfantelijk: "Wij zijn geen museum, maar een concertzaal!"

    Dat laatste was een reactie op mijn opmerking dat je in allerlei musea toch ook niet opgelicht wordt met geld dat spoorloos en voorgoed in een gleuf verdwijnt. Hij vond zijn repliek briljant, geloof ik. Ik ben gegaan en heb telkens bij het klappen de kartonnen cd-hoes voorzien van de afdrukken van mijn tanden. Inderdaad, in de "concertzaal".  :)

    Hoewel ik 2 euro rijkelijk veel vind voor kluisjeshuur in een alto-hol of -hok voor jeugdige grijsaards en ander gespuis, was het me niet te doen om 't bedrag. (Tot aan het mislukte gesprek had ik meer dan dat uitgegeven aan fooi bij het koffies kopen.) Waar ik van baal, is van getild worden - ook al heet dit dorp omineus 'Tilburg'. Ik baal van 10 euro extra kwijt zijn als je 5 keer iets uit je eigen jaszak wilt halen. En ik baal van zwakzinnige flamoessmoesjes. Hij had moeten zeggen: "Dit hebben de bazen van Stichting Het Hol Komt Toch Wel Vol bedacht, en wij, de arbeiders hier, hebben daar zoals nergens in deze neoliberale economie van privébezit niks over te zeggen. Punt." Denk ik zo. Dat het zo is. En dat ie dat zonder omwegen had moeten zeggen. Dat had ons beiden tijd gescheeld & mij bovendien een boel overbodige adrenalineaanmaak.

  7. Op 16 april kwam via de nieuwsbrief van Bandcamp binnen: "A Guide to (Nearly) Four Decades of Dutch Punks The Ex" (IA). Het is een geweldig leuk overzichtsartikel over The Ex en zijn geschiedenis.

♪♫ ♫ ♯♬

dinsdag 6 maart 2018 | #InternationaleSolidariteit #IWD2018 #Vrouwenstrijd #Feminisme

Aanstaande donderdag 8 maart - Internationale Vrouwendag. #Voorwaarts! Alvast wat berichten die binnensijpelen. En muziek: Radio Mukambo aflevering #340

Op track #11, Eye of the Duck,
ook Natacha Atlas - vet wreed!

  1. Op Historiek een kort artikel over het ontstaan van Internationale Vrouwendag, de datums die daarbij van belang zijn geweest en de gebeurtenissen toen. Beetje zielig wel (om maar ff te zwijgen over deze geschiedvervalsing als bourgeois propaganda) om in het artikel Clara Zetkin weg te zetten als een 'overtuigd socialiste'. Socialisme en sociaal-democratie associeert men tegenwoordig met klasseverraders en redders van het kapitalisme, zoals dat spul van de SP en - nog erger - de PvdA. Zetkin was godverdomme een revolutionair - haar hele leven lang.

  2. "RSF shines light on 'forbidden coverage' of women’s rights" (Reporters without Borders - het hoofdartikel is eigenlijk het rapport over de vervolging van vrouwelijke journalisten overal ter wereld. Dat rapport is een pdf (2,9 MiB), genaamd womens_rights-forbidden_subject)

    Uit de inleiding op de site: "Who are the people who prey on women and journalists? RSF’s report initially identifies extremist religious groups such as the Taliban and Islamic State. In the United States, journalists who cover abortion rights receive death threats from pro-life groups. Criminal organizations often seek to silence reporters. In Mexico, covering the many murders of women in the northern state of Chihuahua is particularly risky. Authoritarian regimes – led by those in China, Turkey, and Egypt – are also opposed to letting women’s issues become a subject of public debate. In France, Canada, and many other countries, hordes of enraged Internet users unleash cyber-harassment campaigns against journalists. When the victims are women, the attacks become even more virulent and usually acquire a sexual dimension."

  3. Er is natuurlijk veel meer te melden, maar ik moet nu de scrip van Fatima doen, vandaag en morgen. En overmorgen ook nog, als ik nie opskiet nie.

♀♀♀

Op sommige handhelds is
hierboven een gat in plaats
van de 3 bedoelde tekens voor 'vrouwelijk'.
In html schrijf je dat zo:
♀♀♀
Deze 'entity' is standaard en
zou daarom moeten werken. :\
Zie evt. de bron met
Ctrl+u.

zondag 4 maart 2018 | #RasheedAraeen #Araeen #VanAbbemuseum #Eindhoven

Ik hoop nog op tijd naar het Van Abbe te kunnen, voor "Rasheed Araeen: een retrospectief - overzicht van 60 jaar werk" (Door Jeroen Laureyns, in De Wereld Morgen, vrijdag 2 maart 2018. Informatieve bespreking, spijtig genoeg veel tikfouten.) (IA)

Deze overzichtstentoonstelling van Araeen is een must als je "toevallig" door opvoeding, onderwijs, nieuwsmedia en andere instituten van ideologische indoctrinatie een eurocentrisch en racistisch wereld- en kunstbeeld hebt. En daar onderhand eens vanaf wilt komen. Zelf vind ik 't niet gemakkelijk, maar natuurlijk wel noodzakelijk. Araeen is in het Van Abbe te zien t/m zondag 25 maart 2018

Meer over Araeen's retrospectief

  1. Uiteraard veel info op de site van het Van Abbemuseum over het werk van Rasheed Araeen (IA)
  2. Op Grenzeloos.nl: "Rasheed Araeen in het Van Abbe, zwart en universeel", door Frank Slegers, 22 januari 2018 (IA)
  3. https://museumtijdschrift.nl/bruggen-slaan-oost-en-west/ 404, foetsie 'Bruggen slaan tussen Oost en West', door Edo Dijksterhuis in Museumtijdschrift, pakweg januari 2018. (IA - gelukkig is er Internet Archive, want bij sommige clubs heerst een virus van pathologische opruimwoede.)
  4. A conversation with Rasheed Araeen, interview van Stephanie Bailey met Araeen, 2 januari 2016, Hongkong. Moet je lezen.
  5. Historisch: de publicaties van "Black Phoenix: journal of contemporary art & culture in the Third World" (IA)

zaterdag 3 maart 2018 | #JanVercruysse #ConceptuleKunst

Jan Vercruysse †  [1948 — 2018-02-27]

"België verliest een van meest invloedrijke conceptuele kunstenaars: Jan Vercruysse overleden"

Hoewel hij minder bekend geworden is dan bijvoorbeeld Panamarenko en Jan Fabre, kun je in heel wat musea werk van Jan Vercruysse zien. Zo heeft het Van Abbemuseum in Eindhoven onder meer CHAMBRE (IV) [1986] en TOMBEAUX [1988] en M (M6) [1992].

Een ander bericht van vandaag (12.10h), Beeldend kunstenaar Jan Vercruysse is overleden (VRT NWS) (IA), bevat 2 informatieve video's. Een ervan heeft als bijschrift: "Uit het archief: In 1990 stelde Regine Clauwaert in het programma "Kunst-zaken" de overzichtstentoonstelling van Jan Vercruysse in het Van Abbemuseum voor." (Misschien denk je dat ik stront in m'n ogen heb en dat er geen 2, maar 3 video's zijn. Video 1 is [nu, za. 20180303] dezelfde als video 2 (op de 'voorkant' na). En hoewel ik in een vorig leven weleens tv keek en fan was van Regine Clauwaert, vind ik eenmaal wel zat.)

W8, w8 ff, ga nog niet weg!  ;) Kijk zéker ook bij Xavier Hufkens, de galeriehouder van Jan Vercruysse. Je kijkt op die site sowieso je ogen uit, en de pagina over Jan Vercruysse is fantastisch. Veel keigaaf werk, een biografie, tentoonstellingen.

dinsdag 27 februari 2018 | #Natuurhistorisch #Rotterdam #expo #Doorgelicht #röntgenfotografie #fotografie #Röntgen

Doorgelicht - Arie van 't Riet

J_Beej, een van mijn geheim agenten in Rotterdam, maakte me gisteren via Signal attent op een lopende tentoonstelling in 'Het Natuurhistorisch': "Doorgelicht - röntgenkunst van Arie van ’t Riet" - t/m zondag 8 april 2018

"[…] Het Natuurhistorisch heeft een selectie gemaakt uit deels niet eerder gepubliceerde röntgenkunst van Arie van ’t Riet, waaronder een vliegende uil, een zingende merel, kronkelende palingen en een gravende mol."

Hornet on Phlox

Hoornaar op vlambloem
(Hornet/Phlox)

Arie van 't Riet

X-ray radiography of Nature (De afbeelding heb ik gejat van de pagina 'Insecten')

NB Er is weleens iets mis met xrart.nl. De site is dan onbereikbaar - met een weinigzeggende '500 error'. Gelukkig is er een IA-kopie van de homepage en van de pagina over insecten.

Teunisbloem

En jawel! Ook de teunisbloem, een van mijn favorieten, is present. Namelijk op @arievantriet, zijn Instagramaccount.

X-ray photography of nature. Teunisbloem langs de Schipbeek. #teunisbloem #oenothera #photography #shadowgram #nature #instanature #xrays #radiography #röntgen #xraysofnature #arievantriet

A post shared by Arie van 't Riet, physicist (@arievantriet) on

Nog dinsdag 27 februari 2018 | #Boijmans #Rotterdam #Stedelijk #Amsterdam

Collectiepresentaties vergeleken

In haar artikel "Collecties opnieuw in de etalage gezet" (IA) bespreekt Els van Swol kritisch de manier waarop het Stedelijk in Amsterdam zijn collectie presenteert (chronologisch, chaotisch, met werk dat ander werk verdringt, en met weinig gelegenheid tot rust en bezinking) en zet deze presentatie tegenover die van het Boijmans.

In het Boijmans krijgen geweldige schilderijen ook geweldig de ruimte. De chronologie is er evengoed aanwezig, maar komt meer indirect tot uiting, door bijvoorbeeld een plotseling wending in de tijd wanneer je een andere zaal binnengaat. Beide musea barsten van de topstukken, maar als je ze een kans wilt geven (in je kop), ga dan beter naar Rotterdam - dat is de boodschap.

Ik hoop overigens dat Els van Swol wat minder veelvuldig de constructie "daar waar X dit doet, doet Y dat' (in de betekenis van 'terwijl X, etc.') gaat gebruiken, want het is foeilelijk. 4 keer in zo'n kort stuk is 3x te veel.

maadag 26 februari 2018 | #BloggenOpAntiekeDoos #KateIsGreat

Op een antieke takkebak uit 2004 probeer ik de komende weken de hele site bij te werken en hier en daar te reorganiseren. Gelukkig ken ik de meeste html5 uit m'n hoofd, zodat bijna alles met Kate, de beste plattetekstverwerker out there, kan gebeuren. Met het rippen van wat meer muziek (van onder anderen Hauschka) moet ik even wachten tot na de wederopstanding van harbeidbak.

Voordat de nieuwe indeling van Blog Harricot definitief is, zal er nog wel wat water door de Rovertse Leij (en de ontelbare andere Leijen) stromen. Om mijn floristische obsessie te kunnen botvieren is er al de afdeling Flora, over wilde planten in en rond Tilburg. Dat onderdeel wordt een mengsel van naslag en blog.

woensdag 21 februari 2018 | #ArtikelRevisited #GerriePeeterman #Tilburg #Galerie #Artikel

Artikel Revisited

Tentoonstelling in 'voorheen Galerie Kokon'

Vanaf vandaag t/m aanstaande zaterdag exposeren 11 kunstenaars ter gelegenheid van de 75e verjaardag van Gerrie Peeterman.

Het zijn Harry Bekkers, José op ten Berg, Annelies van Biesbergen, Paul Bogaert, Inge Claesen, Marjo Dirks, Maarten Fleuren, Gerard Goosen, KitLing Jordens, Hans Vijgen en Twan de Vos.

Met dit bericht ben ik rijkelijk laat, sorry! Mijn werkstation harbeidbak (bouwjaar 2008) ligt plat (op de ic! :) en al anderhalve dag moet ik me behelpen met bakendoos, een antieke 32-bits AMD-bak die ik in 2004 heb gebouwd en sindsdien bijna onafgebroken 'up' is. Hij loopt - niet verwonderlijk - op z'n laatste benen en soms hoort men hem onheilspellend kraken, krassen en/of kreunen. Websites ermee bijwerken lukt gelukkig nog wel een beetje.

Artikel Revisited, expo voor Gerrie Peeterman

De uitnodiging
voor Artikel Revisited

Van de 11 deelnemende kunstenaars heb ik zo goed mogelijk de websites opgespoord. Over de expositie voor Gerrie Peeterman in 'voorheen Galerie Kokon' heb ik de volgende berichten gevonden.

  1. "Kunsthommage", Petra Jansen in de Tilburgse Koerier van 19 februari 2018.

  2. "Cadeautje voor Gerrie: een expositie voor haar verjaardag", Brabants Dagblad (Joost Goutziers, 21-02-18, 17:52)

2018-02-26 | #foto's #ArtikelRevisited

Foto's Artikel Revisited, Tilburg 2018-02

Klik voor 7 foto's van werk op
Artikel Revisited
Tilburg, februari 2018

donderdag 15 februari 2018 | #Hauschka #cd's #mail #post

Hauschka - 2 cd's via Discogs

De kop van de queen erop

Eergisteren viel na 6 dagen ongeduld een pakketje uit GB op mijn deurmat, gefrankeerd met een half digitale poging tot postzegel - 2 cd's van Hauschka met de UK-mail - met daarin 2 cd's van Hauschka. Die had ik via Discogs aan mijn verzameling 'herrie' toegevoegd. Het zijn Room to Expand (2007) en Salon des Amateurs (2011). In de Hauschka Shop heb ik een paar weken geleden al gekocht: Substantial (2004) en The Prepared Piano (2005). Room to Expand was daar uitverkocht, vandaar mijn tamelijk decadente koopwoede op Discogs.com. Ik dacht: oei, opschieten, strax zijn alle oudere albums foetsie.

De rest komt ook nog aan de beurt - zeker te weten! Hauschka (Volker Bertelmann) maakt geweldige muziek. Daar kwam ik pas écht achter door toedoen van KitLing. Zij had Hauschka vorig jaar gehoord en gezien in Den Haag op TodaysArt 2017. Nou ja, het was in ieder geval in Den Haag. De rest is een educated guess.  :) (Elk jaar zijn er meerdere festivals met lijpe muziek in Den Haag.) Ik check het nog!

Oké - lang verhaal nog langer: KitLing had Maarten en mij meegetroond naar de concertzaal van Theater Stilburg of hoe dat ook heet, waar Hauschka speelde, http://www.theaterstilburg.nl/evenementen/6307/hauschka-alma-quartet (jawel, half maart 2018 al een 404 - de pagina is weggegooid!) samen met het Alma Quartet. (Maar kijk, mijn WayBackMachine-manie werpt steeds vaker haar vruchten af: IA) Dat was op woensdag 20 december 2017. Het was helemaal te gek. Alles. Hauschka, het Alma Quartet, de zaal, het volk, de koffies. In de kantine bij de concertzaal (waar je niet met gewoon, contant geld mag betalen, dus alwéér zo'n 1984-zombietent!) heb ik na afloop overigens niks van Hauschka gekocht (zag niks van 'm liggen, en was ook tamelijk blut) maar van mijn laatste 20 zeuro wel de dubbel-cd van het Alma Quartet: String Quartets, met stukken van Erwin (Ervín) Schulhoff die hij heeft geschreven in de jaren 30.

Merlijn Kerkhof bespreekt de cd in de Volkskrant van 6 december 2016. Hij schrijft: "Razend spannend gespeelde stukken van Schulhoff" en dat is helemaal waar. Ook heeft hij gelijk dat de 4 nummers van "String Quartet No. 0" op de tweede cd 'wat minder sterk' zijn. Ik vind ze 1 bietje kitscherig.

Alma Quartet, 2016, Schulhoff String Quartets

Dit is de simpele audiospeler die standaard in je browser verschijnt als je in html5 het element audio gebruikt. Als het goed is, kun je nu beluisteren: "String Quartet No. 2, Allegro agitato", het 5e nummer van cd 1. De kwaliteit is '8' van Ogg Vorbis. Dat is vergelijkbaar met een mp3 van V0-kwaliteit, wat voor een computerspeakertje wat overdreven is, maar niet als je toffe boxen aan je geluidskaart hebt vastgeknoopt.

Speciaal voor M. vermeld ik even hoe ik van een flac-bestand het ogg'je heb gemaakt. In een shell voer je in:

nice -n 19 oggenc -q 8 *agitato.flac
Enter

Met de opdracht nice regel je de niceness van oggenc, het proces dat je start. In dit geval is de niceness 19, het vriendelijkste dat beschikbaar is. Als je haast hebt en je processor niet hoeft te ontzien, doe je het tegenovergestelde met nice -n -20. Dat is juist niet nice, maar rücksichtslos. Het proces eist dan alle mogelijke voorrang op andere processen op. De rest lijkt me duidelijk: codeer alles wat eindigt op "agitato.flac" als Ogg Vorbis en geef het versgebakken ogg-bestand een kwaliteit van 8 (op een schaal van 1-10).

Tot nu toe heb ik getest met: Firefox 58/Linux op mijn desktop en Google Chrome 64/Android Linux op een tablet.

Het audio-element heeft allerlei attributen tot zijn beschikking. Een ervan heet controls. Daarmee zeg je tegen de browser dat ie een UI(tje) moet tonen waarmee je het afspelen kunt regelen. Met het attribuut autoplay kun je iemands humeur danig verpesten (hoewel een keikort geluidje moet kunnen, bijvoorbeeld ni.ogg  :). Een loop kan ook, maar lijkt me ook zelden gewenst.

Op mijn tablet verschijnen bij de controls achtereenvolgens: een aan-uitknopje, de tijdsduur, een schuifding, een mute-knopje en… een downloadknopje. Althans, zo gaat het met Chrome 64, Opera 45 en Firefox Focus 4.0.2. In 'SamsungBrowser 6.2', een onding met standaard de infantiele naam 'Internet', ontbreken het mute- en het downloadknopje.

Hauschka - 2010 - Paradox

In 2010 had ik Hauschka al eens gezien, maar dat was maar efkus en een beetje per ongeluk. Het was op donderdag 4 november en ik ging naar de Paradox voor Knut (vet wrede hardcoremetal).

Mijn Marja was toen bijna 2 jaar dood en ik sprak (ook namens haar!  ;) mezelf streng toe: hé, Bakemuts, naar buiten jij, waar de vogeltjes fluiten blij. Of zoiets, hè?

Als onderdeel van het Incubate Festival was er die avond in Paradox een ietwat curieuze programmering (IA). Namelijk de eerste helft van de avond met de klassieke en minimalistische pianist Hauschka met experimentele muziek met techno- en jazzinvloeden, en ook met maffe streken aan en in zijn vleugel (zoals een lading pingpongballen op de snaren en vervolgens deels op het podium) — en een tweede deel met de ongenadig harde teringherrie van Knut.

Ik luisterde al jaren veel naar minimalisten als Cage, Glass, Reich en Riley, dus daar lag het niet aan. Maar ik had/heb (nee, hád, dammit!) een vage soort angst- en paniekstoornis (dat soort dingen zijn altijd "vaag" denk ik, want leg 't maar eens uit aan iemand die zulks nog noit nie heeft meegemaakt). Die afwijking had ik al sinds 1986, maar ze was al die jaren niet steeds even sterk aanwezig. (Daarom leef ik nog.) Het komt erop neer dat mijn fobie opspeelde in periodes dat veel me tegenzat.

Nou, de tijd tussen 10 juni en 3 december 2008, toen zat er veel tegen. Dat halfjaar had me mentaal en fysiek gesloopt en - alsof er nog iets ontbrak, de finishing touch of zo - ook financieel. De angst (in winkels, in het ov, in de kroeg) was volop terug. In 2010 trok dat bij. Omdat ik toch wel schrik had voor zo'n eerste kroeg- annex concertbezoek na lange tijd, dacht ik: ik ga een beetje laat, want hoe meer herrie & onbekend/anoniem volk, hoe minder de kans dat ik een half concert lang aan de grond genageld sta van de 'angst' (voor helemaal niets). Die angst uitte zich dan in een soort verlamming: zelfs besluiten om af te nokken, was dan onmogelijk. Kejje nagaan.


Oké, fijns, wordt vervolgd.

woensdag 13 februari 2018 | #Huismuis #VPS #Foucault #Boon #Chomsky

Diverse variae's

't Schiet niet op

Ik moet/wil veel te veel doen. Lijsten vol met kutklusjes. Een paar lijstjes met dingen die ik zo nodig belangrijk moet vinden. Daar staat dan soms al maanden bij: dringend! Ik moet me erbij neerleggen dat ik een onverbeterlijke optimist, nee, zelfoverschatter, nee, slome sukkel ben. Ook vandaag heb ik keihard gewerkt, maar nu de avond naar beneden is gedonderd, denk ik ook over vandaag weer: wat heb ik nou eigenlijk gedáán?

Wel zijn er verzachtende omstandigheden te noemen. Vind ik.

Huismuis

Mijn huismuis is (misschien door de winterkou, buiten in d'n hof) compleet doorgedraaid en is hier voortaan de baas.

Ja, het is extreem. Eergisteren stak ie zomaar z'n fucking rotkop onder mijn linkermonitor uit en keek me kort maar indringend aan. Ik reageerde "spontaan" als een vleesgeworden cliché van het hysterische wijf dat in cartoons op een stoel springt om aan een muis te ontsnappen, en 'iieeekte' knoerthard (en inderdaad hysterisch gelijk een baarmoeder) in zijn smoel. Daar was niets gespeeld aan - ik was in m'n eentje.

Nou, die zal ook wel geschrokken zijn, dacht ik, zhij zal nu wel mijn doosje prazepam zoeken & vinden, de bijsluiter overslaan & subiet de pills opvreten. Welnee! Een paar uur later gebeurde het wéér. Vanonder dezelfde monitor en met dezelfde hysterie - bij mij althans.

drop drin druit draf — U kent dat wel

Het is ook heel goed mogelijk dat zhij meervoud is. Multimuis. Biologisch gezien en qua libido- en voortplantingsreputatie is dat zelfs meer dan waarschijnlijk. Mijn gewone werk moet ik daarom afwisselen met extra kuisen & opruimen & shit, en haar/hem/hun/hullie het leven zo zuur mogelijk maken. Opdat zij hun biezen pakken en niet de biezen zittingen van mijn keukenstoelen mollen. Bijna zou ik in dit verband die uit Limburg ontsnapte debiel & neonazi (ja, krek, die gast met RAL 1016 op zijn dak) parafraseren: minder, minder, minder muis! Bijna zou ik dat doen.

Nieuwe VPS

Dan zijn er nog de verrassingsaanvallen van m'n hostingprovider. Die heeft m'n websites verplaatst naar een andere VPS. Zo'n verhuizing (in ICT-kringen hebben ze het steevast over 'migratie', of course), geeft altijd wel wat problemen en kost daardoor heel wat op en neer mailen. Telefoneren is doeltreffender zou je denken, maar meestal is het tegendeel waar. (Zéker als je de omineuze term "eerstelijns" opvangt of bespeurt: niet bellen maar mailen.)

Additionele flamoessmoesjes

Had ik nog meer verzachtende flamoessmoesjes? Ja, ik moet veel studeren. Afgezien van de onderwerpen die zomaar van eiges vanuit de Korstmos binnen komen zeilen (zoals vandaag Foucault, Chomsky & Louis Paul Boon), ben ik eindelijk toe aan WordPress. Het is voor mij wel 'WordPress revisited' - dat scheelt 1 flinke berg basisbeginselen. Maar het blijft een hele klus, en alleen al het zoeken, doorspitten en beoordelen van de beschikbare themes vind ik altijd weer een horreur.

Nog wat links, links en rechts

Nou, dat was 't dan voor vandaag! W8, neen, nog wat link dumping alvorens mijn nest in te struikelen.

  1. Een volkomen onbegrijpelijk artikeltje in De Morgen over de heruitgave van een supergeil boek van Boon uit 1972: "Louis Paul Boons ‘Mieke Maaike’s obscene jeugd’ krijgt een heruitgave: smeerlapperij van een moralist". Ik vind het best hoor, dat je dat beweert, dat het smeerlapperij van een moralist is, maar je verplicht je dan wel het uit te leggen.

    (Ach, misschien heeft 'smeerlapperij' in het Vlaams een luchtige betekenis, en is het contrast met 'moralist' ironisch bedoeld. Dacht ik later. Het zijn dat soort twijfels die me heel voorzichtig maken wanneer iemand me vraagt een 'Vlaamse' tekst te proeflezen.)

  2. Een bespreking van Boons werk: "Ellende, twijfel en jonge meisjes, Louis Paul Boon en het Postmodernisme" door Martin Slagter in het tijdschrift Vooys. (Jaargang 11, nummer 1)

  3. Op dezelfde dag een tweede onbegrijpelijk artikel in De Morgen: "‘Geschiedenis van de seksualiteit’ van Foucault krijgt postuum verlengstuk". Het begint als volgt: "Intellectueel Frankrijk staat in rep en roer door een postume publicatie van politiek filosoof en structuralist Michel Foucault (1926-1984), die 34 jaar geleden overleed aan de gevolgen van aids." Moet je niet denken dat je na lezing enig idee hebt waarom die fransozen dan in rep en roer zijn. *zucht* Maar nu ik zie nu plots dat beide Morgen-artikelen geschreven zijn door Dirk Leyman. Niet meer in raadselen spreken, Dirk.

  4. Vandaag gelukkig ook wat verstandige praat: "Noam Chomsky Explains What’s Wrong with Postmodern Philosophy & French Intellectuals, and How They End Up Supporting Oppressive Power Structures". Hierin ook een verwijzing naar Foucault, die gezegd zou hebben dat minstens 10% van je schrijfsels onbegrijpelijk gelul moet zijn, wil je door de intellectuele scene serieus genomen worden. Bourdieu deed daar nog een schepje bovenop, qua vereist bullshitpercentage. Zie: Foucault On Obscurantism: 'They Made Me Do It!'.

  5. Morgen de rest & nog meer - ook WayBackMachine-kopietjes - ook zal ik dan tik- en andere seniele fouten herstellen.

donderdag 8 februari 2018 | #PeterKropotkin #anarchist #sterfdag @radicaldaily

Peter Kropotkin | 1842-1921

zondag 4 februari 2018 | #RobertLoesberg #gedicht #RiekusWaskowsky #PropriaCures #WayBackMachine #InternetArchive

Ars Poetica - gedicht van de week

Loesberg: '(Voor Riekus Waskowsky)'

De tekst zal ik nog overtikken en hier plaatsen - omdat hij er dan tenminste 'is'. Want als tekst heb ik hem op het web nog niet kunnen vinden. Beetje maf, eigenlijk.

Het gedicht "(Voor Riekus Waskowsky)" van Robert Loesberg is het 'gedicht van de week' op Ars Poetica, maar mijn link gaat naar een back-up op het/de Internet Archive.

Al lezend kom je al gauw terecht in de halfdode leefwereld van (vaak elkaar én zichzelf minachtende en verrot scheldende) dichters die zich doodzuipen of op een andere manier snel naar de gallemieze gaan. Dik zijn het studentikoze studenten die geen student willen zijn, maar het steeds maar blijven omdat ze 'niet anders kunnen' - tot ze… zie de vorige zin.

Het gedicht van Loesberg staat ook gewoon op Ars Poetica, hoor. Maar er is een praktisch probleem: elke week staat daar een nieuw, een ander gedicht van de week! Hèhè, nogal wiedes, dom roestig tekstharkje, hoor ik je smalen. Ja, dat zal wel, maar het webadres verandert niet als de week voorbij is en er een ander gedicht wordt geplaatst. Nooit nie. Ni! Vandaar mijn noodgreep om een kopie op het Internet Archive te maken.

(Ars Poetica heeft ook zelf een archief hoor, maar het is niet geschreven in html. Stel, je gaat via het menu naar 'Jan Prins, Afscheid, week 05-2018', dan krijg je dit: "WEEK-05-2018-Archief-Jan-Prins-Afscheid.docx". Afhankelijk van je doos en haar instellingen opent Writer of een andere tekstverwerker dit bestand, of krijg je een dialoogvenstertje voor je fok: "Openen met… of opslaan als…?" Op domme telefoons kan het gebeuren dat het document 'zomaar' wordt gedownload naar 'ergens'.)

Op de site van dbnl.org vind je over Robert Loesberg 2 bijna identieke stukken van de hand van Alex Dabrowski. Het eerste stuk heeft de titel Alles moet kapot en het tweede Alles moet kapot! Ja, exemplaar nummer 2 heeft een titel met uitroepteken! Het heeft direct onder de titel ook een fotootje. Het onderschrift ervan is: "v.l.n.r. Rien Vroegindeweij met vriendin en Robert Loesberg. Luc-en-Diois, Dauphiné, Frankrijk, 1964."

Onder het Oudvuurlandse motto guwwittoitnoitni heb ik beide 'versies' door de WayBackMachine gehaald. 1. Alles moet kapot en 2. Alles moet kapot!

In versie 2 ontbreekt het kiekje gemaakt in Frankrijk, maar dat wordt goedgemaakt door een scan/afbeelding van een gedicht dat in versie 1 ontbreekt. Ik ben het gauw gaan skoepen om hier neer te poten. Het heet Zo koud.

Vreemde hobby hoor, 2 bijna identieke webpagina's (van een en dezelfde website!) met elkaar vergelijken. Als bijkomstig resultaat bleek dat Google steeds onbetrouwbaarder wordt. In dit geval bedoel ik: als zoekmachine, puur 'zoektechnisch' gezien dus. Dat werk ik nog uit, met voorbeelden en bewijzen en al. (Ik zocht: "Vaandrager, Gelderblom, Waskowsky" [uit de tekst gekopieerd & geplekt. Let op: inclusief aanhalingstekens.] Dit bracht de zaak aan het rollen!  ;-)

[donderdag 2018-03-01 - naschrift] Ik zou de tekst nog overtikken. Bij dezen.

De tekst

(Voor Riekus Waskowsky)

Gebruiksaanwijzing:
een reepje Kant-tekst op een
halve liter Wittgenstein plus
een blote tiet, die andere niet
is en het geheel
klutsen in een leeghoofd.
Wie dan het eerst zijn hersens
kwijt is mag zijn HBS-erigheid
uitgeven bij een bezige bij,
die soms ook niet weet dat men
zweigen musz, over datgene
wovon mann nicht sprechen kann!
(Wat zouden al die Duitse woorden
toch betekenen?)

Tant pis pour nous,
dat soms ook de namen Van
holle vaten voortleven.

dinsdag 16 januari 2018 | #Ni #MontyPython #TheKnightsWhoSayNi

Ni!

dinsdag 9 januari 2018 | #DeMorgen #BeeldendeKunst #agenda #EdgardTytgat #Leuven #FranzWest #Antwerpen

De Morgen.be – 10 expo's

De expo top 10 van Lotte Beckers, 9-1-18, 14.00h

"Deze 10 expo's mag u niet missen" (IA)

  1. Edgard Tytgat in M - Museum Leuven, tot 8 april 2018 (op de site: een 360 virtuele tour)

  2. Franz West in Gallery Tim Van Laere, Antwerpen, tot 20 januari

  3. Celebrations: Let There Be Light, door Joris Van de Moortel in Gallery Sofie Van de Velde, Antwerpen, tot 21 januari 2018

  4. Het Vlot, Oostende

  5. Beni Bischof. 'We Must Go Deep Into the Forest', PLUS-ONE, Antwerpen, tot 20 januari 2018

  6. 'Hello, Robot' in het Design Museum Gent, tot 15 april 2018

  7. en nog veel meer, maar ik had onmiddellijk kopieën moeten maken op het IA, want een groot deel was een maand later al verworden tot ergerlijke 404's.

zaterdag 6 januari 2018 | #LeoVroman #gedichten #poëzie #taal #neerlandistiek #wortels

Leo Vroman – gedichten

Goed werk

Goed werk

Goed werk: water worden,
wortels van planten intrekken
trekvogels vullen met groen,
groeten doen naar beneden;
ach, ik zal dood wel tevreden
en vreselijk veel moeten doen.

Leo Vroman (1915-2014)

Neerlandistiek.nl plaatste vandaag 'Goed werk'. Eergisteren deed Laurens Jz. Coster dat ook. Ik moest maar eens wat minder toegeven aan de neiging om (veel) gedichten op Natasha te gooien. Ze komen dagelijks m'n mailbox binnenzeilen en ik vind ze vaak fantastisch.

Wanneer ik gedichten 'doorplaats', wat doe ik dan eigenlijk méér dan puur citeren en wat poëzie verspreiden? Nou, eh… tegen jou, lezerd, zeggen dat ik - Superharkje Zelf - ze mooi vind. Ja, boeie zeg. Meestal heb ik er ook andere dingen bij in mijn kop: associaties met andere dingen op Natasha. Vaak zijn er ook maffe of frappante toevalligheden (het fluitekruid in het gedicht '1945' van Ed Leeflang en het fluitekruid van Doorenweerd & Doorenweerd in De Pont) en soms kan ik gewoonweg niet om het onderwerp heen. (Flora of andere lekkere wijven, je weet wel.)

Wat de associaties en toevalligheden betreft, zou 'Goed werk' van Vroman mooi passen bij de wortels van Egied Simons.

Resumerend: alleen gedichten kiezen die behalve keimooi zijn, ook 'ergens op slaan'. (Waarbij 'ergens' hier kan zijn, maar toch ook weleens ginderwijd. Of 'wijd weg', ook een mooie uit oostelijk Noord-Brabant.) Maar ik dwaal af. Nu - om het af te leren - stiekem een tweede gedicht van Leo Vroman. Wat associaties aangaat: met 'Paart robijn' kun je werkelijk alle kanten op.

Paart robijn

Dit gedicht werd gepubliceerd in Tirade met een toevoeging voor uitgever Geert van Oorschot: "Geert! Kan je dit gebruiken? Moet met toenemende hulpeloosheid gelezen worden."

Paart robijn

Al in het perke groen en vaars
van zijne jufferloofde
daar steeg de Prins so heethans of
dat sijn aalbasten laars
het paart onthoofde.

Scheurend met een gemak
als waart paapspieren zak
so spuwde een stroom juweelen
vande gereten nak.
Daar kwamen silverstelen,
versploten diamanten,
zes fielengraan trawanten,
twaelf touwen senuwkralen,
drij dwarse heerenbooten,
een' outsla vol viloten
en t ander t nog zes smalen
int gras dat al root bloeide,
daar Pincks Traenblommen vloeiden
en Blommen van der Zee
dat hemelsblaauw en bruysen
oftewel Boeren Griep
daarvan de fryt bekruysen.

Doch binst haer goorsedynen
daer stong die Maeghet kweynen
vande lachgebuien krom
heur dwasen Prinsen om.

Moraal: wie t welen were
sal syt ent saut soefieren
wyl wendet woorde wiek;
dies dieuwe, dies geliek
verswachtelde waterberen.

Leiden, Nov. 1968

De html-validator van W3C controleert de html5 van deze pagina.

  Zesgangenmenu