blog Natasha
variae's
voor
Simone Rops
& mensen

  Natasha  —  blog van harricot

blogsels

har@harbeidbak:~> cal 01 2018[enter]
    januari 2018    
ma di wo do vr za zo
 1  2  3  4  5  6  7 
 8  9 10 11 12 13 14 
15 16 17 18 19 20 21 
22 23 24 25 26 27 28 
29 30 31             

dinsdag 16 januari 2018 | #DeMorgen #BeeldendeKunst #agenda

De Morgen.be – 10 expo's

De expo top 10 van Lotte Beckers, 16-01-18, 06.00u

"Koffiekunst of alles in zwart-wit? Deze 10 expo's mag u deze week niet missen"

Door jaarlijks 2 à 4 Vlaamse teksten te proeflezen, en dik naar Oud-Turnhout te racen en ietskes minder frequent naar Antwerpen, Houthalen & Gils & Kuttehove, is mijn beheersing van het Bels, die de wonderschone taal, best redelijk. Maar wat ik aan moet met de koppen die De Morgen zijn jobstudenten laat verzinnen? WTF is nou koffiekunst? Uit de zin in zijn geheel maak ik op: iets met kleur.

Nu komt die koffie wel terug bij de zeefdrukken van Egon Van Herreweghe, een van de vermelde tentoonstellers, maar met kleur anders dan mokka en ander koffiebruin heeft dat niks van doen. Dunkt me.

  1. The Girls Next Door

  2. E

  3. E

  4. E

  5. E

  6. E

dinsdag 9 januari 2018 | #DeMorgen #BeeldendeKunst #agenda #EdgardTytgat #Leuven #FranzWest #Antwerpen

De Morgen.be – 10 expo's

De expo top 10 van Lotte Beckers, 9-1-18, 14.00h

"Deze 10 expo's mag u niet missen"

  1. Edgard Tytgat in M - Museum Leuven, tot 8 april 2018 (Op de site: een 360 virtuele tour.)

  2. Franz West in Gallery Tim Van Laere, Antwerpen, tot 20 januari

  3. Celebrations: Let There Be Light, door Joris Van de Moortel in Gallery Sofie Van de Velde, Antwerpen, tot 21 januari 2018

  4. Het Vlot, Oostende

  5. Beni Bischof. 'We Must Go Deep Into the Forest', PLUS-ONE, Antwerpen, tot 20 januari 2018

  6. 'Hello, Robot' in het Design Museum Gent, tot 15 april 2018

  7. Ai Weiwei, Mirror

  8. Mata Hari

  9. Thomas Vandenberghe

  10. Kattenliefde. Negen levens in de kunst

zaterdag 6 januari 2018 | #LeoVroman #gedichten #poëzie #taal #neerlandistiek #wortels

Leo Vroman – gedichten

Goed werk

Goed werk

Goed werk: water worden,
wortels van planten intrekken
trekvogels vullen met groen,
groeten doen naar beneden;
ach, ik zal dood wel tevreden
en vreselijk veel moeten doen.

Leo Vroman (1915-2014)

Neerlandistiek.nl plaatste vandaag 'Goed werk'. Eergisteren deed Laurens Jz. Coster dat ook. Ik moest maar eens wat minder toegeven aan de neiging om (veel) gedichten op Natasha te gooien. Ze komen dagelijks m'n mailbox binnenzeilen en ik vind ze vaak fantastisch.

Wanneer ik gedichten 'doorplaats', wat doe ik dan eigenlijk méér dan puur citeren en wat poëzie verspreiden? Nou, eh… tegen jou, lezerd, zeggen dat ik - Superharkje Zelf - ze mooi vind. Ja, boeie zeg. Meestal heb ik er ook andere dingen bij in mijn kop: associaties met andere dingen op Natasha. Vaak zijn er ook maffe of frappante toevalligheden (het fluitekruid in het gedicht '1945' van Ed Leeflang en het fluitekruid van Doorenweerd & Doorenweerd in De Pont) en soms kan ik gewoonweg niet om het onderwerp heen. (Flora of andere lekkere wijven, je weet wel.)

Wat de associaties en toevalligheden betreft, zou 'Goed werk' van Vroman mooi passen bij de wortels van Egied Simons.

Resumerend: alleen gedichten kiezen die behalve keimooi zijn, ook 'ergens op slaan'. (Waarbij 'ergens' hier kan zijn, maar toch ook weleens ginderwijd. Of 'wijd weg', ook een mooie uit oostelijk Noord-Brabant.) Maar ik dwaal af. Nu, om het af te leren, stiekem een tweede gedicht van Leo Vroman. Wat associaties aangaat: met 'Paart robijn' kun je werkelijk alle kanten op. Aai Kits Joer Nothings!

Paart robijn

Dit gedicht werd gepubliceerd in Tirade met een toevoeging voor uitgever Geert van Oorschot: "Geert! Kan je dit gebruiken? Moet met toenemende hulpeloosheid gelezen worden."

Paart robijn

Al in het perke groen en vaars
van zijne jufferloofde
daar steeg de Prins so heethans of
dat sijn aalbasten laars
het paart onthoofde.

Scheurend met een gemak
als waart paapspieren zak
so spuwde een stroom juweelen
vande gereten nak.
Daar kwamen silverstelen,
versploten diamanten,
zes fielengraan trawanten,
twaelf touwen senuwkralen,
drij dwarse heerenbooten,
een' outsla vol viloten
en t ander t nog zes smalen
int gras dat al root bloeide,
daar Pincks Traenblommen vloeiden
en Blommen van der Zee
dat hemelsblaauw en bruysen
oftewel Boeren Griep
daarvan de fryt bekruysen.

Doch binst haer goorsedynen
daer stong die Maeghet kweynen
vande lachgebuien krom
heur dwasen Prinsen om.

Moraal: wie t welen were
sal syt ent saut soefieren
wyl wendet woorde wiek;
dies dieuwe, dies geliek
verswachtelde waterberen.

Leiden, Nov. 1968

maandag 25 december 2017 | #ChangeTheSystem #voedselketen #algen #AlexHendriks #Boijmans #DeMorgen #expo #kunst #ontwerp #design

De Morgen.be – Expo

"Museum wordt lab, fitness én wassalon", Eline Van Lancker - 25-12-17, 16.35h

"In 'Change the System' zoeken jonge designers oplossingen voor de problemen van deze tijd"

Waarschijnlijk krijg je via de link hierboven een driekwart geamputeerd artikel voor je fok. Tja, ik vond het stukje van Van Lancker al niet zo geweldig. Het is niet veel meer dan 'n allegaartje van elementen van de expo in Boijmans. (Haar blogpost is erger: geen touw aan vast te knopen.) Haar allegaartje is misschien ook onvermijdelijk: de expositie zélf is volgens Van Lancker een allegaartje. Ik geloof dat ze gelijk heeft.

Met het plaatsen van de agenda's van De Morgen moet ik trouwens voorzichtiger worden of ermee kappen. Uit het adres verwijderde ik de staart (die verwijst naar uitsluitend mijn abo op de nieuwsbrief en geeft op een webpagina slechts rommel) en tot mijn ergernis (tijd kwijt!) kreeg het artikel daardoor meteen een betaalmuur.

Een gratis probeer-abo op De Morgen is overigens wel aardig. Soms heeft de krant een informatief artikel, maar verder is De Morgen nog erger dan de Volkskrant: zo bourgeois als de pieten - alleen al het doornemen van de koppen in de dagelijkse nieuwsbrief… men zou er depri van worden, zo zwak- en stompzinnig zijn ze. De expo-top-10's daarentegen zijn héél handig, want in de pers in de administratieve eenheid NL lees je weinig over tentoonstellingen in Bels/Vlaanderen.

Raar - maar vooral jammer & spijtig - eigenlijk hoe die twee gebieden – met (officieel) dezelfde taal, beide in de Benelux (is dat nog iets?) en in "Europa" – zo enorm uit elkaar zijn gegroeid. (Dat gezever van mij over "d'n Bels" is pure kwatta & meligheid. Op 't Bels Lijntje ben ik zowat verliefd en mijn 'vakanties' [yikes, alleen het wooord al] bestaan al decennia uit talloze vergeefse pogingen binnen 1 uur naar Oud Turnhout te fietsen. Op 1 velo. Met mooi weer niet des zondags! De schier eindeloze peletons van hegmussen op e-bikes die dan een Bels lijntje trekken, en de daardoor noodzakelijke en continue inhaalmanoeuvres, men zou er binnen dat ene uur zwaar overspannen van worden.

Stiekem gauw heel efkus mijn stokpaardje ertussendoor: het (bijna compleet) slopen van het ov tussen de 2 Zuid-Nederlandse gebieden zal ook wel niet erg "verbindend" hebben gewerkt, hè? Hè?  Liberale en neoliberale klootzakken. Ja, gullie, gajes van de corporatocratie.

Oké, rustig maar weer. Toen wat verder gezocht. Voor Change The System kun je beter terecht bij het Boijmans zelf: Change The System, t/m 14 januari 2018. Je vuile was meenemen naar het museum!

☀ ☀ ☀

zaterdag 23 december 2017 | #Ex #HallOfFame #Tilburg #maart #2018

The Ex, za 24 maart 2018, Hall of Fame, Tilburg

Bovenstaande 2 nummers kwamen vannacht binnenwaaien van bandcamp. (Kijkt: How Thick You Think en That's Not A Virus.) Dit is de hoes. Dus dees alvast en ff gauw de aankondiging op hall-fame.nl: The Ex. Ook 013 kondigt The Ex aan. Op zijn eigen programma: het is op de een of andere manier '013 op locatie'. Zult. Gecentraliseerde staatscontrole. Gemeentelijke bedil- en geldzucht. De "servicekosten" (wtf) bedragen 17,8% van de entree.

Opgenomen op het Festival Hors-Pistes in Annecy: een swingend That's Not A Virus. Ik krijg er telkens keigoeie zin van:

Meer Ex

  1. Darth Faber Fest (#5): The Ex, op —darthfaber, een geweldige blog over muziek.

  2. "The Ex, The Homesick, It Dockumer Lokaeltsje – Worm, Rotterdam, 20 okt 2017", foto's door —darthfaber

  3. "Darth Faber Fest @ dB’s, Utrecht (16 september 2017)", over onder anderen The Ex en Homesick, op het muziekblog (van) Gert Verbeek

  4. "The Homesick + It Dockumer Lokaeltsje + The Ex + Luckydancer", het programma in de Worm op 2017-10-20. Voorbij, maar toch aardige pagina voor de foto's, video's en een SoundCloud-je van Luckydancer.

  5. "Utrechtse blogger Darth Faber organiseert zijn eigen festival", 3voor12 utrecht, Marc van der Laan + Albert Faber, 2017-09-05

  6. .

vrijdag 15 december 2017 | #Stedelijk #SMA #nieuwsbrief #december #STEDELIJKBASE #Amsterdam

'Stedelijk Museum Nieuwsbrief'

Nieuwsbrief Stedelijk, december 2017

  1. Stedelijk Base, opening: vandaag 15 december 2017

  2. Sunday Seminar: tentoonstellen van de collectie, zondag 17 december 2017

  3. [En meer.]

SMA  ↑

(nog) donderdag 14 december 2017 | #MuseumDePont #Pont #25jaar #film #geschiedenis #YouTube

Film: "De Pont 25 jaar Ruimte voor Kunst"

Vanavond op YouTube verschenen. Boeiend verslag van de wording van De Pont, een film van Maarten de Kroon en Jeanne van der Horst.

DP  ↑

donderdag 14 december 2017 | #SunnyMurray #drummer #jazz #freejazz #dood #81

Sunny Murray † 7 december 2017

  1. Sunny Murray, 1968. Murray misschien keistoned; waarschijnlijk een warming-up voor een optreden; niet direct een onderdeel van een concert

  2. Sunny Murray, Influential Free-Jazz Drummer, Is Dead at 81, Giovanni Russonello (@GioRussonello) - The New York Times, 2017-12-14

  3. Drummer Sunny Murray (1936-2017) bevrijdde de jazz van de maat, Mischa Andriessen, Trouw, 2017-12-12

  4. "Jazz Drummer Sunny Murray Dead at 81, The free jazz pioneer played with Albert Ayler, Ornette Coleman, Cecil Taylor, and more", Sam Sodomsky (@ssodomsky), Pitchfork.com, 2017-12-08

  5. Murray op Discogs.com, discografie

♮♪ ♩♫♫ ♯♬❣

woensdag 13 december 2017 | #Stedelijk #SMA #Amsterdam #dirkjes #geschiedenis #RoyLiechtenstein

Het Stedelijk en zijn crises

"Wie durft er nog van het Stedelijk te houden?"

Groot overzichtsartikel over het Stedelijk in Amsterdam en zijn crises wat betreft bestuur, imago, beleid. Auteur: Roos van der Lint (@Roosvanderlint) in de groene.nl (Ik moet nu toch eindelijk eens mijn stukje in de schoolkrant [in 1968 of zo] over Roy Liechtenstein in het Van Abbe opduikelen en voorzichtig teruglezen wat ik daarover 50 jaar geleden heb durven schrijven als driekwart nitwit in een wit spijkerpak. :-)

— – -

donderdag 7 december 2017 | #Chomsky #NoamChomsky #verjaardag #89 #proficiat

Gefeliciteerd, Noam Chomsky!

Verjaardagswensen voor Chomsky

  1. Verjaardagskaartje van Nishtha Gautam voor Chomsky: "On Noam Chomsky's Birthday, Here's a Guide for Millennials" (@TedhiLakeer in The Quint)

  2. Dossier Noam Chomsky @ De Wereld Morgen - artikelen, interviews, recensies

  3. Interview: Chomsky en Pollin over een nieuwe, alternatieve sociale orde, in De Wereld Morgen, 2017-12-04. Door C.J. Polychroniou. Het oorspronkelijke interview is langer en in het Engels: "Imagining a New Social Order: Noam Chomsky and Robert Pollin in Conversation" op truth-out.org

  4. "Jerry Fodor (1935-2017), de man die de menselijke geest opsplitste", door Menno Lievers (@MennoLievers), NRC 5 december 2017

    Chomsky komt een paar keer ter sprake - als collega (aan het MIT) en als inspiratiebron. Onder meer in het volgende citaat: "In 1975 verscheen het boek ‘The Language of Thought’, waarin Fodor betoogde dat psychologische verklaringen waar zijn, omdat mensen denken in een taal van het denken. Wij hebben, volgens Fodor, zinnen in ons hoofd met een syntactische structuur. Dankzij die structuur kunnen gedachten gedrag veroorzaken. De geest werkt als een Turing-machine, een computer. Denken is rekenen met symbolen.

    Nog fundamenteler dan de taal van het denken hypothese was Fodors uitwerking van Chomsky’s idee van een aangeboren taalorgaan. In ‘The Modularity of Mind’ (1983) ontvouwde hij de theorie dat de menselijke geest niet opgevat moet worden als één geheel, maar dat zij is opgebouwd uit meerdere modules (naast het taalorgaan), zoals de visuele waarneming, gehoor, geheugen, en muzikaliteit." (WBM-kopie)

  5. "Wer beherrscht die Welt? Noam Chomsky im Portrait", op KONTRAST.at, 6 december 2017. Met de video Necessary Illusions (1992). En met de vergissing dat de Noam nu al 90 is geworden. Dat bewaren we natuurlijk met behulp van een WBM-kopietje.

  6. Het is maar eenmaal per jaar Noam Chomsky Day, dus hup: ook het fragment daarover uit Captain Fantastic.

  7. Voor de kitsch- en campliefhebbers ook wat (Spaanstalige) pulp: Meghan Markle, la fan más real de Noam Chomsky, Por Vanity Fair, 2017-12-07, 10.57h — En wat 1 feest, de aardkloot tolde wat verder en toen in onze contreien de siësta begon, kwam in Mexico de Mexicaanse versie (kopie, feitelijk) van dat damesblaadje online: Meghan Markle, la fan más real de Noam Chomsky, Por Redacción Vanity Fair España, 13.44h. En tja, die Meghan heeft toch wel een gave bakkes. Moet ik bekennen. Dat ik dat stiekem vind.

  8. Nou Baken, kan het peil nog lager? Ja, hendig. Hierboven zag je het al even: het Instagram-account van een Bekende Dinga. Doorbladeren op eigen risico. Het is een aaneenschakeling van 2000+ plaatjes van camp en nep en zonnebrillen voor op en in je haar voor als de zon niet schijnt. Trouwringen (Rops! Trouwringen! Chill!), tandpasta, trutzooi. Ik zag zelfs spijkerbroeken met prefabgaten erin, zoals mijn mavo-leerlingen die droegen in de jaren 80. Edoch, Markle's aanbeveling van Chomsky's Who Rules the World? maakt de overdosis decadente bullshit ruimschoots goed, dat begrijp je.

    Meghan Markle van Instagram verwijderd

    [2018-01-14, naschrift] Dit is er van over! Meghan Markle heeft met het oog op Haar Huwelijk met 1 Prins op 1 Perd haar Instagram-account gemold. Ja, een Prins! Hahaha! ('t Is een Prins die immer compulsief obsessief in de weer is te voorkomen dat zijn jas openwaait, dus ook wanneer het niet waait wegens windstilte. Zelfs als Zijn Poepje Zijn hand wil vasthouden, krijgt het dicht houden van Zijn jas meer aandacht. Ja, kennelijk ook van mij! :-) Op Instagram heb ik in een bloedtempo duizenden 'plaatjes' doorgenomen die verschijnen als je zoekt met '#meghanmarkle' - tevergeefs: geen gympies met Chomskyboek erbij. Van des Prinsen jas ging ik bijkans aan de pills en zijn smoel 'kan ik niet meer zien' - Haar 'say-cheese'-lach ook al niet meer.)

    Een ondraaglijk verlies voor de mensdierenwereld is de vernietiging van @meghanmarkle niet, maar sund is wel dat ook het snoezige plaatje van haar gympies naast de omslag van Chomsky's "Who Rules the World" voorgoed pleite is. Of slechts voorlopig! Ik vind vast wel ergens een screenshot. Zelf maak ik dag en nacht & compulsief obsessief screenshots, maar misschien (dat weet ik niet eens zeker - veel heb ik nu in een wolk staan omdat ik binnenkort harbeidbak ga opereren en verbouwen en 'm een SSD in zijn maag splitsen om vanaf te booten) heb ik dat uitgerekend ditmaal verzuimd.

    Back-ups maken met de WayBackMachine (User-agent: ia_archiver) is op Instagram niet mogelijk door de robots.txt van dit Facebookonderdeel. Op FB zelf ook niet, trouwens. Typisch. Zuckerberg en zijn medeplichtigen willen alles over je weten en inventariseren en doorverkopen & shit, maar wil je zelf 'je geschiedenis' bewaren, moet je screenshots maken. Dag & nacht & compulsief obsessief. :)

  9. Laat ik toch maar besluiten met een eerbetoon op niveau in een informatieve tweet van Zach Carter. Als je doorklikt, krijg je een 'draad' te zien.

  10. Nu vergeet ik toch bijna m'n eigen pagina over Chomsky! Ik bedoel Chomsky op harriebaken.nl.

 ⚑

dinsdag 5 december 2017 | #Pont #MuseumDePont #nieuwsbrief #december

Museum De Pont — Nieuwsbrief december 2017 - [WBM]

  • WeerZien blijft veel publiek trekken

  • White Elephant van Rita McBride is tijdelijk in het centrum voor hedendaagse kunst WIELS in Brussel. McBride heeft daar t/m 7 januari 2018 haar solotentoonstelling Explorer. [WBM]

  • 'Te doen' - PopUpCinema@depont - Kunstenaarsduo Martin & Inge Riebeek van het internationale video-project The Essential lichten in De Pont http://www.depont.nl/programma/popupcinemadepont/ hun werk toe.

    [2018-01-15, naschrift] Dat was op donderdag 14 december 2017, 17.15h. De pagina waarvan je hierboven het adres nog ziet, is gemold. Irri is dat. Maar de bijeenkomst was geweldig! Ik was kort na de 14e december dan ook van plan erover te schrijven. Ook SR had ik er een lange mail over willen sturen. (Maar dat pathologisch nepperdje kan onderhand m'nne rug op.) Op de Pont-site vond ik zojuist wel een aanknopingspunt: een pagina over The Essential, zoals het werk in 2014 in De Pont te zien was als 'installatie' - met die term worden op deze pagina de gefilmde ontmoetingen aangeduid. Kwenie… 'ding' is ook geschikt, want zegt ook niks nie. Ik tik dit al zoekend, en word steeds minder enthousiast over de doorzoekbaarheid (en dus de bruikbaarheid/usabiliy) van www.depont.nl. Als je op 'Riebeek' hebt gezocht en je vergeet (lees: ziet over het hoofd) dat daarna ook nog verder kunt filteren(?) met 'auditorium', dan komt je niet te weten dat er ook in 2014 'een donderdag' was.

    Ik zat er in 2014, in de zaal in kwestie. Ik bekijk zelden flimkes en video's. Nu was ik meteen verkocht. Ik was zo gebiologeerd door de directheid (en ook door het statische van de opnamen - ik hou van 'statisch', vooral wanneer je geen fuck hebt aan bewegende beweegsels), dat ik bleef zitten voor 'nog een keer'. Ik was onder de indruk. Toen ik eind 2017 zag dat de Riebeeks 'een donderdag zouden doen', zou ik er zijn! [hier ben je gebleven, oen kapoen, harrie knaken nootjus kraken ⇈.]

  • Kunstlab - workshop voor kinderen, nu met denkbeeldige reuzen aan de tafel en stoelen van Robert Therrien

  • & meer…

DP  ↑

zaterdag 2 december 2017 | #AiWeiWei #AmsterdamLightFestival #grenzen #vluchtelingen #nationalisme #engagement #MaartenDoorman

Thinline - Ai Weiwei

Amsterdam Light Festival

Wegens een met rasse schreden naderende deadline neem ik vandaag mijn toevlucht tot luie, lompe linkdumping. Over Ai Weiwei en zijn 'Thinline' doorheen Amsterdam, die gaat over grenzen in diverse betekenissen.

  1. "Ai Weiwei trekt een rode lijn in Amsterdam", Henny de Lange, Trouw, 2019-11-29.

  2. "Ai Weiwei: In China zijn kunstenaars net circusdieren", Sandra Smallenburg, NRC 2017-11-30

  3. "Wereldberoemde kunstenaar eet spacecake: 'Dit is een vreemde stad'"

  4. "Ai Weiwei creëert rode 'grens' rond het historisch centrum", 387 strafpunten voor deze dorpskrant voor oerlelijke en belachelijke kop. Jan Pieter Ekker, 2017-11-29

  5. "Wie een vluchteling helpt, helpt de mensheid", Maurice Hoogendoorn, 2016-12-01. Met christelijke betaalmuur.

  6. "Ai Weiwei wil ons laten nadenken over grenzen - en trekt een lijn door Amsterdam" - door Ronja Hijmans op Nieuwsuur, gelieerd aan de Nederlandse staatsomroep, de NOS, 2017-12-01

— — — — —

vrijdag 1 december 2017 | #aids #Wereldaidsdag #postzegel #timbre #1994 #NikiDeSaintPhalle

Wereldaidsdag

Niki de Saint Phalle - postzegel 1994

har@harbeidbak:~> cal 06 2002[enter]
      juni 2002
ma di wo do vr za zo
                1  2
 3  4  5  6  7  8  9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30

Op zaterdag 8 juni 2002 heb ik op tekstbaken.nl een kleine pagina gemaakt, getiteld Niki de Saint Phalle, postzegel stop aids/sida, 1994. Dat had van doen met de boodschap die De Saint Phalle had met haar ontwerp (namelijk: trek of rol of klungel op zon- en maandagen etc. maar natuurlijk zéker op vrijdagen alsjeblieft een feestelijk kapotje over die saaie pik van je!), maar ook met mijn bewondering (én al helemaal die van mijn marsmeske) voor het werk van De Saint Phalle.

Ook kwam het door mijn compulsieve obsessie met possegels (j/k - maar ik had/heb lekker puh wél een verzameling tieten, kutten en pikken op postzegels – de afdeling pikken - en dat wijst er al op dat er iets niet in de haak is met de meeste culturen op de aardkloot - was/is zo klein als de mijne zelf na het bestormen van slechts één golf in de Noordzee in de winter, wat ik dan ook nooit doe wegens de pathologische angst die halve pierwörm & incredible shrinking dick daarna nooit meer terug te vinden).

Tevens met mijn afkeer van de ideologie die ertoe heeft geleid dat nu in de westerse cultuur al bijna (nee, inderdaad, dat begon niet meteen na het zichzelf lanceren des Heeren in 33!) twee millennia seksualiteit, vrouwen en vrouwelijkheid worden onderdrukt – het christenDOM inderdaad, en tot slot (hè hè, eindelijk) met mijn (van de weeromstuit) voorliefde voor manshoge marmeren fallussen in Griekse stadstaten, bij tempels & openbare badhuizen, of gewoon op de markt & ook langs de verbindingswegen tussen steden. Aan de stenen pik van een van de vele 'hermen' kon de reiziger zijn jas ophangen en dan lekker ff bijkomen in de berm, die al dan niet vol stond met zandraket (de oorsprong van rucola, maar dan gewoon gratis en zonder boluskaart), cichorei (daar kun je [pee]koffies van maken, maar je zou dan beter een campus kunnen opzetten bij die hermes waar je jas aan hangt) en de grote klit. De klitten van de kleine of de grote klit zijn een ideaal verdedigingswapen als er lastige of listige mokkels langskomen. Je gooit, nee, wrijft, de bolletjes die voorzien zijn van chille weerhaakjes in hun haar, waar dan ook, en ze lopen gillend weg. Nooit geen last meer van nie.

Van vrouwen heeft men overigens bijna nooit last, bijna altijd lust, zeg nou zelf. Van christenen des te meer (last), maar dat kwam pas later. Zoals ik hierna nog zal benadrukken zijn die sektariërs vooral geradicaliseerde takke- en teringterroristen geworden vanaf Theodesius I, eind vierde eeuw. Een zin uit het zojuist genoemde Wikipedia-lemma spreekt boekdelen: "De christenen die in de vierde eeuw de macht in het Romeinse Rijk overnamen, hebben met name de in hun ogen obscene hermen vernield. De beelden werden kapotgeslagen of begraven." Waarom heeft nazi Buma daar nog steeds zijn excuses niet voor aangeboden? Wij zullen het nooit weten. Dat weet ik zeker.

Terug naar de klit, een van de fijnere dingen in Het Leven. Vrouwen van andere diersoorten blijven er overigens, geheel volgens Oud-Griekse filosofische traditie, keistoïcijns onder. Kijkt: een recente video van Vroege Vogels - na ± 2 minuten infantiele shit over auto's begint een stukje over de klit in paardestaarten en andere kapsels. (De plant op de voorgrond van/bij de maffe openingskoe is de kaardebol. Dat je het weet.)

De achterlijke cultuur (term van cryptonazi Fortuyn, die daar echter helemaal niet het christendom mee bedoelde, maar alles waarvoor hij zijn apostelen bang wilde maken: 'het andere dan spruitjes' - zélf wist hij wel beter), die achterlijke cultuur dus, die begon te overheersen ten tijde van keizer Constantijn. Maar vooral en niet te zuinig toen door keizer Theodesius I het christendom werd uitgeroepen tot staatsgodsdienst in het Romeinse Rijk (gepaard gaande met bijzonder stichtelijke sloop- en moordpartijen). Dus ook wat betreft misogynie en schijnheilige preutsheid was het Romeinse Rijk (het liep op zijn laatste benen, weliswaar) een voorbode, een omen, van het American Empire.

Ik kom er nog op terug. In ieder geval valt het op dat je in Onze (term van B. :) superieure (term van neocon Schippers of welke domme VVD'ster dan ook), joods-christelijke beschaving (die bestaat niet, is demagogische constructie van racistisch schorem), helaas met een felle bouwlamp moet zoeken naar leuke, mooie of gewone blote, laat staan stijve pikken, of je moet je toevlucht nemen tot strontvervelende hardcore porno. Dat zal alleen maar erger en debieler worden, want de 'culturele' wind waait steeds harder uit de staat van de Bible Belt en de tv-zwartrokken met stropdas (tegelijkertijd is het de staat met een christelijke porno-industrie met een miljardenomzet en een christelijk drone-programma waarmee christen Obomba [bij voorkeur niet-christelijke] bruiloften uitmoordde).

Kortom, het is een mirakel dat in 1994 de Zwitserse PTT een fantastische pik - weliswaar deugdelijk en sapdicht omhuld - op een postzegel heeft laten zetten! Zeg nou zelf. Marsmeske & ik waren er in ieder geval zo enthousiast over, dat we er een affiche van hebben laten drukken. Een exemplaar voor bij haar aan de muur, in de Antoniusstraat, een voor mij in de Academielaan en een stuk of 8 om weg te geven. Misschien is het een goed idee dat hele karweitje nog eens over te doen. 'n Betere scanner heb ik nu, en meer kennis van fotobewerking (GIMP). VanderPeej juicht het toe, hoorde ik net klinken vanaf een onzichtbare Niki-achtige wolk in de Korstmos, afdeling Wolken. Ze heeft nog steeds een breekbare, lieve stem. In mijn kop.

Op de scanner van marsmeske hebben we toen ook een tiff gemaakt. Die is 2,2 MiB, maar ik heb hem ingepakt voor je. (tar.gz, 1,3 MiB)

dinsdag 28 november 2017 | #ChristianBoltanski #Na #OudeKerk #Amsterdam #DeDood #Manteaux #Pont

Christian Boltanski

"Na" - expositie in de Oude Kerk, Amsterdam

‘A place to think about life’ gaat over over de expositie "Na" van Christian Boltanski in de Oude Kerk in Amsterdam. Het is een recensie door Els van Swol (@evanswol) in 8weekly.nl (@8weekly), dinsdag 28 november 2017. Zakelijk, objectiverend beschrijft Van Swol de tentoonstelling in de Oude Kerk, en geeft doorheen haar artikel nuttige toelichting op en geschiedenis van Boltanski's werk en eerdere grote expo's. "Na" is te zien tot en met zondag 29 april 2018. (Als je weer in dat hipsterdorp bent, Simone, ga dan naar de Oude Kerk. Om te oefenen. In rustig kijken. Ga alleen. Dat is tof voor iedereen.)

En jawel & jazeker. Ook DP heeft werk van Boltanski.

— – - -

zondag 26 november 2017 | #musea #museums #kunstaankopen #FinancieeleDagblad #MuseumDePont #Driessen #Mauritshuis #Gordenker #Boijmans #Ex #topstukken #tour

De Pont in het nieuws

Kunstaankopen, musea, voorkeuren, budget

"Liefde maakt soms blind bij kunstaankopen"

In het FD van 25 november een tof artikel over 3 museumdirecteuren en hun kijk op het aankopen van kunst. Irene Start (@Irene_Start) laat achtereenvolgens aan het woord: Hendrik Driessen (De Pont, Tilburg), Sjarel Ex (Boijmans, Rotterdam) en Emilie Gordenker (Mauritshuis, Den Haag)

Uiteraard met te gek mooie 'illustraties', want het gaat sowieso over topstukken, en dan ook nog eens speciaal over de Jubileumtentoonstelling WeerZien in De Pont en over de Tien topstukken on tour.

Ik hoop dat Het Financieele Dagblad deze pagina ook voor niet-abonnees toegankelijk houdt. Voor in noodgevallen heb ik er een pdf van gemaakt (646 KiB). Dat was nog een heel karwei en uiteindelijk gaf van al mijn browsers alleen Opera een acceptabel resultaat. Maar die pdf was 15,3 MiB! Ik heb de pdf geopend met LibreOffice Draw (en ook opgeslagen als odg, een beetje zitten poetsen en ten slotte geëxporteerd als pdf met de afbeeldingen op 75 dpi in plaats van 300 dpi. Daardoor werd het bestand 23 keer kleiner. Dat kon ik maar niet geloven. Ik heb het daarom bijna 23 keer nagerekend. ;-)

DP  ↑

dinsdag 21 november 2017 | #DeMorgen #BeeldendeKunst #agenda #tentoonstellingen #angst #JanDeCock #JockumNordström #fotografie #CharlieDeKeersmaecker

De Morgen.be – 10 expo's

Expo top 10. Lotte Beckers, 21-11-17, 06.00h

"10 expo's die u deze week absoluut niet mag missen"

☀ ☀ ☀

vrijdag 17 november 2017 | #PoR #ProphetsOfRage #hiphop #013 #Stilburg #Tilburg #ChuckD #SiemB

Prophets of Rage

'n Fantastisch optreden in de 013

Gisteren eigenlijk, donderdagavond – gave band, goeie nummers, uiteraard ook stukken Public Enemy, (een beetje) Cypress Hill & Rage Against the Machine & ook een instrumentaal uitgevoerd nummer (Like a Stone) als eerbetoon aan Chris Cornell waarbij het publiek de zangpartij voor zijn rekening nam.


besprekingen – recensies – reviews – blogsels

  1. Prophets of Rage maakt Nederland weer woest in 013, door Jessica de Rooij (@derooijjessica) op Counter Culture, 17 november 2017.

    Vuisten

    Jessica de Rooij's bespreking is sympathiek & to the point. Citaatje: "Met geheven vuisten komt Prophets of Rage het hoofdpodium van de Tilburgse 013 op: Tom Morello, Tim Commerford en Brad Wilk van Rage Against the Machine en Audioslave, B-Real van Cypress Hill en Chuck D en DJ Lord van Public Enemy. […] 'Make the Netherlands rage again!' brult Chuck D. De toon is gezet."

    En tot slot een terecht speciaal compliment aan Tom Morello op haar Instagramaccount.

  2. PoR - 013 - 16/11/12017, terublik door Ralf W. – 'n paar storende schrijf- en stijlfouten, maar verder wel oké. Aan het slot schrijft hij: 'Live stond alles als een huis en het plezier straalde er vanaf [sic].' Helemaal mee eens! Ralfs mening dat door het oudere werk 'Prophets Of Rage zijn eigen debuutalbum wel te kort ['tekort'!] deed', deel ik ook helemaal.

  3. Prophets of Rage leunt op repertoire Rage Against the Machine in 013, door Angela Papadogamvraki, 17 november 2017. Typerend zinnetje in haar review: "'Unfuck the World' is het eerste eigen nummer dat met enthousiasme wordt ontvangen." Dat was inderdaad zo. Natuurlijk had alleen Brave Harrie B het hele album uit z'n zultkop geleerd. Voor meebrullen leent Unfuck zich het best. Ik had mijn Dead Kennedys-shirt (Too drunk to fuck) aan, dus alles was fijn. =:)

  4. Reinier van der Zouw (@Reiniervdzouw) zal er in OOR weleens een vernietigende recensie tegenaan gooien: "Prophets Of Rage: voor al uw feesten en partijen". (Altijd al een kutblad gevonden, de OOR.  :)   Hij heeft gelijk dat de dj veel te lang doorging en dat de hiphopmedley kut was. Maar hij schrijft ook rare dingen. Van nummers zeg je niet dat ze "politiek beladen" zijn, al helemáál niet wanneer het gewoon politieke nummers zijn. Nauwelijks Nederlands is 'dat er iets mist' terwijl je het helemaal niet over het pisweer buiten hebt, of over de joint van B-Real.

    't Zijn maar bijzaken en zo'n stukje moet natuurlijk snel af. Maar niet te pruimen vind ik Van der Zouws kromme, suggestieve 'redeneringen', die soms bijna onopgemerkt uitdraaien op insinuaties. Zo 'kijgen we [sic]' 'bij het beluisteren van de plaat' [PoR, september] 'het gevoel dat de heren pas echt zullen gaan ragen als er na afloop van dit geintje geen flink bedrag is bijgestort op hun bankrekening.' Zij, de majesteiten Reinier en Van der Zouw, insinueren/beweren dus dat de bandleden vanavond optreden puur voor het geld, en dat baseren Zij op een 'gevoel' tijdens… het horen van het album! Dat is zo krom als mijn rug, maar vooral laag-bij-de-gronds.

    Ik volg die makkers niet intensief (ik heb geen helden - kill your idols - afgezien van Emma Goldman, Voltairine de Cleyre, Juliette Hurel, Rosa Luxemburg, Herman Gorter, Michael Bakoenin, Mollie Steimer, Noam Chomsky, Miles Davis, John Coltrane, Han Bennink, Terry Riley, Clara Zetkin, Naomi Klein, eh… hm, kappuh!) maar van Tom Morello wéét ik dat hij bijdraagt aan de klassenstrijd, en er is bij vakbondsprotesten van een paar honderd man rondom een kutpodiumpje in de regen - ook zonder de toffe gitaargast uit te hangen, laat staan poen te beuren.

De cd

Prophets of Rage op Spotify. (Sla track 3 maar over, het is bullshit over shit. Met het vervormde stemmetje van B-Real, ook dat nog.)

★★★★★

(nog) dinsdag 14 november 2017  |  #mailtje #mini #bevel #6dl

Oekaze van de Grote Roergangster

Ze vindt het niet leuk

Vanmiddag mailde Simone mij. Echt waar. Neen, ja, oké, ik lieg altijd, maar ditmaal niet. I kid you not. Ik moet er ook nog aan wennen. Ik herlees Haar bericht om de 3 minuten, zo'n buitengemeen unieke ervaring is het om toegesproken te worden vanuit de godenwereld. Gelukkig is het kort! Het bestaat uit niets meer dan een bevel. Het is nog net niet in het Duits geschreven met een raar snorretje erbij. (Verzeihung, Nachbarn! :)

Ja, ik hou op met jennen. Mocht ze binnenkort een keer héél efkus normaal doen (zie haar videoboodschap over normaal doen), dan haal ik deze shit meteen weg. Beloofd. (Ik weet wat 'beloven' betekent.)

Simone negeert (oeps! negeren, Haar specialteit!) mijn mail van 3 november 2017. Zie de toelichting aldaar. Nu moet ik aan het werk en haar ook efkus mailen doen. Zo kort als een zeverlap dat kan.

♮♪♫ ♩ ♫♫ ♯♬❣

dinsdag 14 november 2017  |  #agenda #tentoonstellingen #expo #Bels

De Morgen.be – 10 expo's

'Expo top 10', Lotte Beckers, 2017-11-14

"Collagekunst of een blik op angstige tijden? Deze 10 expo's mag u deze week niet missen" — sympathiek van De Morgen: deze pagina is bruikbaar voor iedereen, abo of niet, proefabo of niet, Bels of niet. (Dat laatste lijkt de zoveelste flauwiteit van mij, maar pas op! Een extra maand erbij bekomen na het verlopen van je proefabo, is alleen mogelijk mits je in d'n Bels woont. In een woonhuis met een living, of in een studentenkot. Of in twee koten. Of in iets anders met een dak erop. Dus geen friettent. Tenten hebben geen dak. Jezus. Neen, Jezus had ook geen dak. Jawel, een hippiedak. Never trust a hippie.

Ik heb geen tijd om genoemde lijst door te nemen wegens walgelijk veel werk en stofzuigen en de omwas en de fucking Prophets of Rage in de 013 aanstaande donderdag, met Chuck D en Simon B en ikke Z.

zondag 12 november 2017  |  #nostalgie #Simone #herfst #verraad #poep

Nostalgie (#1)

Simone

Herinneringen ophalen, ja, dat is chill. Ook een beetje kil.

zaterdag 11 november 2017  |  #JCBloem #Dapperstraat #gedicht #taal

J.C. Bloem

De Dapperstraat

De Dapperstraat

Natuur is voor tevredenen of legen.
En dan: wat is natuur nog in dit land?
Een stukje bos, ter grootte van een krant,
Een heuvel met wat villaatjes ertegen.

Geef mij de grauwe, stedelijke wegen,
De' in kaden vastgeklonken waterkant,
De wolken, nooit zo schoon dan als ze, omrand
Door zolderramen, langs de lucht bewegen.

Alles is veel voor wie niet veel verwacht.
Het leven houdt zijn wonderen verborgen
Tot het ze, opeens, toont in hun hogen staat.

Dit heb ik bij mijzelven overdacht,
Verregend, op een miezerigen morgen,
Domweg gelukkig, in de Dapperstraat.

(J.C. Bloem)

Een mislukt gedicht? Kapotanalyseren totdat dat de conclusie is? Op neerlandistiek.nl schrijft Marc van Oostendorp (@fonolog) wat hij daar ooit van vond, en er later van is gaan vinden.

Ik heb De Dapperstraat vanmorgen even na zevenen hier neergepoot. In de loop van de dag zijn er 3 kritische en zeer uiteenlopende reacties gekomen op de blogpost van Marc van Oostendorp.

⁗ ˜  ‴‴˜

donderdag 9 november 2017  |  #KarimSchelkens #gedicht #poëzie #2017 #vers

Karim Schelkens

Perspectief

Perspectief

ik brak je | overlangs
klapte je | dubbel
enkel tegen enkel

een soort origami
een vogel
een kikker
een lijn

na een etmaal stilte
bleek ook jij een god
vergeten blad

wijzer

Karim Schelkens (1977)

Uit: Enkel tegen enkel (2017). Zie ook neerlandistiek.nl over Perspectief van Karim Schelkens.

- – - -

dinsdag 7 november 2017  |  #AlbertVerwey #gedicht #poëzie #herfst

Albert Verwey

Herfst-vlagen

  Herfst-vlagen

In 't Oost de lucht blauw, uitgewassen,
wartnatte uit het west doen plassen
Sneeuwregen – 't licht schijnt er vals door.
De wind met zijn vlagen, grijphanden,
Komt de bomen vermoorden, verschanden,
Holt gebukt onder de lucht door –
De bliksem, die blauwe rover
Klauwt neer – de donder rolt over –

  16 Octr [1890]

Albert Verwey (1865-1937)
Verwey zelf was niet kapot van zijn 'Herfst-vlagen'. Bert Mostert schrijft hierover op zijn gedichtensite Ars Poetica in de rubriek Gedicht van de week.

- – -

vrijdag 3 november 2017  |  #aanvulling #QiuZhijie

Qiu Zhijie

De slideshow bij m'n stukje over Qiu Zhijie in 't Van Abbe heb ik vanavond aangevuld met 3 foto's, genomen op de 24e oktober, de laatste dag van zijn tentoonstelling 'Journeys without Arrivals'. Uitkiezen en bewerken van foto's (voornamelijk bijknippen, schalen en 'save for web') kost zelden veel tijd. Maar nu moest ik weer veel toelichtingen doornemen in de compacte minicatalogus. Dat was een avondje studeren. Dit keer aan de slideshow toegevoegd: 'Eunuch', 'Historian' en 'Copying…'. (Er volgt nog een kleine reeks.)

Opmerking bij Eunuch: de foto is niet 'bewogen', maar de schaal waarop de ballen van de Eunuch zich bevinden, draaide razendsnel rond. Met swingende gevolgen voor de kloten van de Eunuch, daardoor ook op de foto.

— – -

dinsdag 31 oktober 2017  |  #agenda #tentoonstellingen

De Morgen.be – 10 expo's

'Expo top 10', Lotte Beckers, 2017-10-31

  1. Ai Weiwei - Mirror

    "Met 20.000 foto's in het Antwerpse FOMU wil China's beroemdste kunstenaar ons een spiegel voorhouden. Mirror, zo heet Ai Weiweis allereerste fototentoonstelling in België."

  2. Gerhard Richter — Over Schilderen

    "Feit: Gerhard Richter is 's werelds belangrijkste schilder. Zet hem gerust in hetzelfde rijtje als Picasso en Van Gogh. Sommige kennen hem van zijn ontroerende portretten, anderen houden van zijn wilde abstracte werken. Kenner Bent Van Looy noemt Richter tien schilders in één. 'En in elk genre is hij ook telkens de beste.' Maar hij is ook slim, bedachtzaam en complex. Een kunstenaar die alle uithoeken van de schilderkunst aftast. Voor het eerst in veertig jaar is het werk van dit genie in ons land in volle glorie te bewonderen." [HB: een verwarrende tikfout verbeterd - en let op: met het archaïsche en onzinnige 'ons land' bedoelt men hier de landstreek en/of ficale eenheid België.]

    Voor meer over "Over Schilderen" en over Richter zelf, zie op de site van het S.M.A.K. Gerhard Richter | Over Schilderen (met slideshow & veel infow).

  3. Christo & Jeanne-Claude. Urban Projects. Inpakkunstenaar Christo: "Een idee krijgen, kan iedereen. Het ook uitvoeren, dat is het moeilijkste" Urban projects is in Brussel.

  4. Hello, Robot — "R2-D2 is in Gent. De droid uit Star Wars is een pronkstuk in Hello, Robot, een tentoonstelling in het Design Museum die toont hoe mens en machine steeds dichter bij elkaar komen door technologie." Hello, Robot dus, in het Design Museum Gent

  5. Michael Pybus. Anything Can Happen in Life, Especially Nothing.De clash tussen Pokémon en iconen uit de kunstgeschiedenis: "Identiteit is een illusie", door Lilith Geeraerts

    "Neem een kunstwerk van een bekende artiest, haal het vervolgens door een Instagramfilter, kleef er een digitale sticker op, repost hem in een galerij. Dat is het recept voor de tentoonstelling Anything Can Happen in Life, Especially Nothing van Michael Pybus in gallerie Tatjana Pieters, 'Current'. Omdat de homepage van tatjanapieters.com regelmatig verandert (om te worden gewijd aan de lopende tentoonstelling), is de WBM-kopie van de pagina op 31 oktober extra nuttig. Want de kopie, die verandert nie.

  6. William Kentridge. Smoke, Ashes, Fable – de Zuid-Afrikaanse kunstenaar William Kentridge toont met een tentoonstelling in het Brugse Sint-Janshospitaal 'bezwerend werk over trauma en heling'.

  7. HOP! — "Expo op kindermaat, waarin allerlei kunstwerken getoond worden waarin beweging gesuggereerd wordt. Wapperen, heftig of net langzaam bewegen: zes- tot twaalfjarigen kunnen op hun dooie gemak schilderijen van James Ensor, Rik Wouters of Pierre Alechinsky ontdekken, terwijl ze zelf tekenen of allerlei geur- en hoordoosjes ontdekken."

    Het Museum van Elsene (of toch zeker zijn webbouwer) is antisociaal en/of dom. De museumsite blokkeert met zijn robots.txt niet alleen vervélende robots (of crawlers of spiders), maar ook 'ia_archiver', het schattige robotje van de WayBackMachine/Archive.org. Tja, dan maar gauw een pdf'je maken als reservepagina.

    Op de Wikipedia zag ik trouwens zojuist dat ze in het Museum van Elsene een gigantische verzameling pre-, post- en gewone impressionisten hebben. O, jeen, neen, ik stop. Ze hebben er alles, beter gezegd: van alles, kijk zelf maar efkus.

  8. Het Vlot — "Zeventig kunstenaars, tweeëntwintig locaties, één stad. Curatoren Jan Fabre en Joanna De Vos volgen Jan Hoets iconische afscheidstentoonstelling De zee: salut d'honneur op met een ambitieuze expo, waarin Oostende een speeltuin voor kunstenaars wordt: Het vlot." Ligt het nou aan dat Bels :) of aan mijn incredible shrinking IQ? Ik vind zulke zinnen maar niks. En 'iconisch' komt onderhand m'n iconische en ambitieuze neus uit.

    Maar wat zou ik graag weer met VanderPeej naar Oostende gaan! En daar dan voor de verandering géén uitputtende tochten over - nee, door - het rulle zandstrandzand ondernemen. Tijdens '2003 Beaufort: kunst aan zee' zouden we wel ff naar De Panne lopen. We zijn voortijdig gestrand, om maar in de maritieme sfeer te blijven. [nog de gave foto van het dappere strandduikende zeemeermokkel van/door David Mach opsnorren. En de rest, maar dat is niet veel. Veel foto's mislukt, bij de ophaalbrug te laat met schieten, de pruik om de watertoren van Maria Roosen helemaal mislukt. De hal waar Panamarenko zijn onderzeeër had liggen was telkens veel te vroeg op slot. Vonden wij. Kortom, het was een aaneenschakeling van tegenslagen en eigen stommiteiten. Maar… zelden zoveel lol gehad.

    Eventjes terug naar Het Vlot in Oostende. Uiteraard wordt teruggegrepen op het vlot van Medusa en de ellende van de bemanningsleden van het fregat (zie het stukje in De Morgen - ikzelf kon het wegens het gestopt zijn van mijn proefabo slechts lezen tot waar ze elkaar opeten.) Maar ook komt beeldhouwer Maarten Fleuren in Tilburg een plaats toe in deze paragraaf. Kijk: Het vlot van de Medusa door Maarten Fleuren, in 2000. Ruim vóór Het vlot in Oostende. Officiële tilel: "[MEDUSA]", lijkt me, als ik de informatie op zijn site bekijk. De keigeheime boodschap erboven (#>*@⁄‹›‡°) moet keigeheim blijven, vermoed ik. Op de tentoonstelling in Oostende kom ik zeker nog terug.

  9. Nicholas William Johnson. Inns of Molten Blue — "Op het eerste zicht schildert Nicholas William Johnson weelderige bloementaferelen. Maar de Amerikaan zit met Henri Rousseau in zijn hoofd, en diens schilderijen van exotische jungles die hij nooit met eigen ogen zag. Johnson stelt zich vragen over het mysterie van de natuur, haar exotisme en trance als een manier om een nieuw bewustzijn toe te laten." (Het schilderij op plus-one.be vind ik 'mooi'. Maar een tentoonstelling van een heel stel van zulke doeken hoef ik niet te zien. Te mooi, te decoratief, te voorspelbaar, hm… ik weet het niet precies. Zojuist vond ik op dezelfde site een kleine verzameling van doeken van Johnson, een slideshow met 9 afbeeldingen.

  10. Anke Weyer. Elbow Hood Trunk — "De Duits-Amerikaanse Anke Weyer werkt snel en intuïtief. Haar kleurrijke schilderijen en pasteltekeningen zoeken tegenstellingen op: abstract versus figuratief, toeval versus intentie of chaos versus orde. Ze brengt verflagen aan, schrapt en overschildert en raak zo, via vergissingen en veranderingen, de menselijke natuur aan." De schilderijen op Work overview Anke Weyer (bij Tim Van Laere Gallery, Antwerpen) vind ik heel wat toffer om (lang) naar te kijken dan die van Johnson.

    Sommige websites zitten raar in elkaar. Het gewone overzicht van 'Works' van Anke Weyer laat 10 schilderijen zien. Logischerwijs staan dezelfde 10 in de WBM-kopie. Maar… zit je eenmaal 'in de kopie' en ga je daar naar haar Works via haar cv (en zonnebril), dan krijg je geen 10, maar 17 schilderijen om door te ploegen. Voor mij was het inderdaad doorploegen, want de WBM 'kende' ze nog geen van alle en moest in totaal dus de 10 eerdere, plus nu weer 17 = 27 stuks indexeren. (Nog veel meer, bleek later. Ook alle vergrotingen/pop-ups heb ik laten indexeren.)

— – -