Blog
Natasha
2017/1



  Blog Natasha — door Harricot

blogsels

vakantiewerk | werkvakantie

har@harbeidbak:~> date
Enter
za jul 22 18:51:21 CEST 2017

#zomer #werk

Wat moet ik nog veel inhalen, alleen al voor deze pagina! Elk jaar is het weer prijs: hoe meer het zomert, hoe meer werk ze in m'n mailbox donderen, De Mensen.

Ik moet nog (verder) aanvullen: Runway van Banner en The Holy Spirit van Doorenweerd & Doorenweerd; nog schrijven over mijn speurtocht naar de Baselitz op de postzegel uit 1994 van La Poste, enzovoort.

Eh… mañana! ;)


Soundgarden

donderdag 20 juli 2017  |  #Soundgarden #concert #Bremerton #1992

Weer een aanvulling op het eerdere stukje over Chris Cornell. Een joetoepje van het vet wreed gave optreden van Soundgarden in 1992 in Bremerton. Via YouTube:

Soundgarden in Bremerton, 25th Anniversary (July 22, 1992)

♮♪ ♩♫♫ ♯♬❣

De Pont – inhaalmanoeuvres in het donker (3)

Fiona Banner – Phantom SS16

vrijdag 14 juli 2017 | #FionaBanner #PhantomSS16 #HeartOfDarkness #JosephConrad #MuseumDePont #Tilburg

'Foto's van een film', eind juni gemaakt in de zaal met de 'catwalk' die bij Phantom SS16 hoort. Ik verwachtte toen veel van mijn reeks foto's. Ze valt zwaar tegen. Ik ga daarom weer terug om dan uit te kienen welke momenten ik nog moet 'pakken'. Ik heb als het ware mezelf beetgenomen door naar de film te kijken en tegelijkertijd maar wat foto's staan te 'knippen' als een knip zonder knop. En te denken zo de essentie van Phantom wel te kunnen vangen.


Heart of Darkness

Wikipedia over het boek: Heart of Darkness, een aardig lemma! Over de auteur: Joseph Conrad.

Het boek vind je online - ook om gratis mee te nemen - bij Project Gutenberg: Heart of Darkness.

[Inworp - 2017-12-18 #PhilipHuff #MayaJasanoff #TheDawnWatch #JosephConrad #HeartOfDarkness #ApocalypseNow #Kongo #Vietnam] In de Groene Amsterdammer las ik vandaag "Van zeevaarder tot bestsellerauteur" door Philip Huff. (WBM)

Aan de hand van Maya Jasanoff's in 2017 verschenen The Dawn Watch, een studie over leven en werk van Joseph Conrad, trekt Huff heel wat verhelderende lijnen. Van Kongo naar Vietnam, van kolonialisme naar imperialisme, van koloniale privé-ondernemingen naar de globalisering (die vóór de Eerste Wereldoorlog begon), maar ook lijnen in de hoofden van schrijvers en personages. Douwes Dekker die antikoloniaal is, Joseph Conrad met een Britse, imperialistische kijk op wat hij meemaakt. Tot hij in zijn latere Nostromo de misdadigheid van het imperialisme doorziet en verwerpt.

Een passage waarin de politieke motieven en de 'verheerlijking van Britsheid' in Heart of Darkness worden uiteengezet, eindigt Huff met de bijna poëtische, maar daardoor niet minder ware zin: "Zo komen we te weten wat we altijd al wisten: een nationale identiteit is voornamelijk een constructie, een illusie van vooruitgang en beschaving, een ritueel om het morele zwarte gat van het menselijk gedrag te bezweren."  Tegeltje!

Maya Jasanoff zelf, in de NYT, niet de betrouwbaarste krant out there, maar alla: "With Conrad on the Congo River", 2017-08-18 (WBM)

Een nogal dodelijke reactie van Timothy Longman op het artikel van Jasanoff: The Complexity of Congo, NYT 2017-08-23 (WBM)

— – - -

Melvins

A Walk With Love & Death

donderdag 13 juli 2017 | #Melvins #album #WalkWithLoveAndDeath #Bandcamp

(De) Melvins!

Vandaag, 13 juli, vers op Bandcamp & hier te beluisteren:

De hoes zit onder dit   Mini-NatassataN ;)  duiveltje.


Wanneer je de hoes wilt arresteren voor je verzameling moet je gewoon rechtsklikken op de hoes zelf en 'opslaan als', of: 'Koppelingslocatie opslaan als' (Fx) of 'Link opslaan als' (GC) of 'Sla gelinkte gegevens op als' (Opera). Et cetera! Ongelooflijk hoeveel verschillende instructies je allemaal tegenkomt als je er eenmaal op let.

Vanmorgen zag ik wéér een andere: 'Downloadlink' (in Opera op een tablet met Android Neplinux). Toen ben ik maar gestopt met het inventariseren van die ontelbare bedenkels.

Op handhelds (smartphones, tablets, phablets) plet je met je vingervinger medogenloos het duiveltje tot er een contextmenuutje verschijnt. Zie het voorbeeld hierna.

Voorbeeld

Fluitekruid

Op een tablet kan het zo gaan.  Het contextmenu dat je nu ziet/zag verschijnen, laat zien: de titel die de afbeelding heeft gekregen (in dit geval is dat niet de bestandsnaam) en vervolgens 4 mogelijkheden: downloaden, openen, zoeken en "delen". (Samen delen [gezelliow], vierendelen [v], vijvendelen [m], in zessen delen dus ook de kop apart eraf [m], in 37 stukken delen [met hakbijl], delen mee Ullie Opoe [lief!], of verdelen onder de ganse wereldbevolking en het hele plantaardige plantenrijk [vet altru!].)


De Pont – nieuws

zaterdag 8 juli 2017  |  #GuidoGeelen #waterbeeld #terras #jubileumexpositie #WeerZien

Op tilburg.com, vrijdag 7 juli 2107: Nieuw beeld van Guido Geelen voor De Pont (Mooie foto op depont.nl zelf: Guido Geelen, beeld voor De Pont, 2017)

Al in januari 2017 aangekondigd in de nieuwsbrief van De Pont, maar voorlopig nog actueel: de komende jubileumexpositie WeerZien, 25 jaar De Pont, zaterdag 16 september 2017 t/m zondag 18 februari 2018 – met een deel van de opstelling van de openingsexpositie(!), met onder meer Planet Circle van Richard Long, The First People van Marlene Dumas en Pair Field van Roni Horn.

De Pont – inhaalmanoeuvres in het donker (2)

donderdag 6 juli 2017 | #FionaBanner #Runway #Phantom #fancyBox3 #GuidoGeelen #Pont #localhost

Die Phantom SS16, ik ben er nog mee aan 't kloten. Eerst wil ik een slideshow maken van foto's die ik heb gemaakt terwijl ik keek naar Banners film Phantom SS16. Het zijn een soort stills dus. Maar dat je je dan toch een beetje kunt voorstellen hoe de film gaat. Zelf gaan kijken is natuurlijk toffer! Je gaat in het tamelijk donker aan het uiteinde van de 'catwalk' staan, waar je het geluid ondergaat van de drone en een soort verre, dreigende tamtams, en dan 'zit je er helemaal in'.

Maar ja, maar neen, laat ik toch maar eerst een simpele combinatie maken van een 'duimnagel' en een grotere afbeelding. (Met veel maf toeval, Rops! Zo leuk, dat ik ook een papieren Bayeux-ding voor je maak op een grote briefkaart. Eentje met Black Drawings van Marlene Dumas lijkt me perfect daarvoor.)


Redelijk gelukt, geloof ik. Er zit slechts één afbeelding onder: het moment in het stripverhaal van Bayeux dat koning Harold een pijl in zijn oog krijgt. Ook de kleinere afbeelding hierboven verwijst daarnaar, maar dan anders: met een enorm oog en een nog enormere pijl. Nu naar m'n nest, want morgen naar Rotterdam.

DP  ↑

fancyBox3 & de GIMP

Deze afbeeldingen met 'vergroting', en binnenkort ook de slideshows, maak ik met 'fancyBox3'. Dat moet ik allemaal nog installeren, instellen en testen. En de foto's uitzoeken en 'opslaan voor 't web'. In (de) GIMP gaat dat met de 'safe for web'-plugin. Maar eerst zeg je tegen de Gimp of hij een jpeg, png of gif moet gebruiken. Jpg's kun je 'progressive' maken [dus dat ze sneller maar aanvankelijk een beetje lelijk laden] en ook ontdoen van alle exif-gegevens. De exif foetsie is soms wel jammer, maar het scheelt ettelijke KiB's per foto. Uiteraard is zowel de Gimp als Fancybox FOSS, en geschikt voor iedereen, zelfs voor ongeneeslijke mektariërs.

Sommige dingen werken 'lokaal' niet

Op fancyBox3 staat ook beschreven hoe je met fancyBox3 een joetoepje op je pagina zet zonder iframe, met slechts het https-adres van de video. Op Stack Overfow vond ik een kort en krachtig geformuleerde tip die misschien het aantal eigenhandige dhz-zelfmoorden met of zonder bouwpakket aanzienlijk zal doen afnemen. Namelijk: Don't develop locally.

Onze Engelstalige webdev-collega's bedoelen daarmee dat het testen van bepaalde technieken, scripts, enz. niet werkt op localhost (inderdaad, dat is je eigen doos), maar dat je je webspullen online (is in deze context: op een webserver) moet testen, beoordelen, valideren. Maar als je thuis op je schattige localhost een webserver draait (met LAMP, MAMP, WAMP of XAMPP), werkt het natuurlijk wél op je localhost. Het interne adres daarvan is bijna altijd: 127.0.0.1 (IPv4) en ::1 (IPv6).

Dat interne adres komt trouwens goed van pas als je wilt regelen/instellen dat een of meer websites door geen enkele van de browsers op een machine kan worden bezocht/bereikt. (Ja, je leest het goed - hoop ik. ;) Doe het volgende. Vind het bestand hosts (het heeft géén extensie). Open het met een plattetekstbewerker. (Nooit never ni met een gewone tekstverwerker. Ni.) Kies je slachtoffer(s). Het zouden kunnen zijn: cocacola.nl, www.cocacola.nl, cocacolanederland.nl en www.cocacolanederland.nl. (Coca-Crap heeft waarschijnlijk een paar honderd domeinen om zijn greep op de aardkloot te verstevigen.)

Oké dan, in 'hosts' lees je wat gebrabbel én de regel over localhost.

# Ook bij jou staat hier vast al wat.
# Let op: hekje + spatie = 'commenting out'
# Inderdaad, alles achter de hekken wordt genegeerd.
# Negeren is zó fijn. Nietwaar, De Bruijn?
# Maar nu serieus - heel efkus:
127.0.0.1   localhost
127.0.0.1   cocacola.nl
127.0.0.1   www.cocacola.nl
127.0.0.1   cocacolanederland.nl
127.0.0.1   www.cocacolanederland.nl

De eeste regel staat/stond er al en betreft je eigen bak. Neen, neen, niet aankomen!  :) De 4 erna, die tik of plek je er zelf onder, een beetje netjes graag, krek gelijk hierboven.

Tijdens al dat slap gelul van mij is het denkelijk al tot je doorgedrongen wat er gaat gebeuren, eenmaal het tekstje opgeslagen. Correct & krek: user-agents (webbrowsers e.d.) wordt wijsgemaakt dat elk van de 2 (x2) coca*-domeinen 'localhost' is, en omdat ze daar al zijn (zeg maar), zullen ze geen van de genoemde colasites bezoeken. Dat is zó fijn.

Hier is de operatie geslaagd, kijk:

har@harbeidbak:~> ping cocacola.nl
Enter
[uitvoer:]
PING cocacola.nl (127.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from localhost (127.0.0.1): [.] time=0.037 ms
64 bytes from localhost (127.0.0.1): [.] time=0.043 ms
^C
har@harbeidbak:~> ping www.cocacola.nl
Enter
[uitvoer:]
PING www.cocacola.nl (127.0.0.1) 56(84) bytes of data.
64 bytes from localhost (127.0.0.1): [.] ttl=64 time=0.050 ms
64 bytes from localhost (127.0.0.1): [.] ttl=64 time=0.041 ms
^C

De pakketjes van 64 bytes voor 'pings' naar (www)cocacola.nl komen niet aan bij de cokezombies - ze komen zelfs harbeidbak niet uit. Dat is zó fijn.

Misschien werkt 't trouwens pas na een reboot of na uit- en weer inloggen, want er kan een 'DNS-cache' zijn die (te) veel onthoudt.

 ☂☂☂

Beeld van Geelen

Gisteren, 5 juli 2017, in het Brabants Dagblad: "Nieuw kunstwerk bij De Pont doet denken aan de Tilburgse textielindustrie", een kort artikel over het bronzen 'waterbeeld' van Guido Geelen, buiten op het terras.


dinsdag ['s avonds] 24 juli 2017  |  #Vedder #Black #Cornell #BlackHoleSun #vocals #Soundgarden

Chris Cornell – 2 aanvullingen

Via een of ander YouTube-abonnement (ik let daar niet zo op wegens tv- en videoaversie) kwam vandaag hier binnensjezen: Emotional Eddie Vedder sings Black @ Firenze Rocks. De sentimentele, soms bijna religieuze commentaren onder de video op YouTube laten er geen twijfel over bestaan: Vedder draagt 'Black' hier op aan Cornell. Hij hééft het met zijn 'come back, come back' in de laatste halve minuut ook direct tegen Cornell en geeft de zwijmelende, idolate massa in Florence wat ze wil: nog meer zwijmelen. Dat wil wel lukken bij die postmoderne grungers met zonnebrillen die uit hun kop groeien, zeker als Vedder na 2 keer 'come back' niet meer verder kan zingen. Of dat laatste oprecht is of nep… waarschijnlijk zal niemand anders dan hijzelf dat ooit weten.

Terwijl ik gauw een mailtje schreef aan ex-grunger Simone de Bosanemone, flitste iets met 'Cornell' en 'Soundgarden' over mijn schermen. (Ja, weer dat soort toeval, samenloop van dinger, leuk is dat. Nóg zo een, ook recent: toen in De Pont Runway werd opgebouwd, dronken Simone en ik koffies en hadden we het over talen, de invasie van Franse woorden in de Engelse taal en over de oorzaak daarvan. Natuurlijk bracht ik het Tapijt van Bayeux ter sprake, en Willem de Veroveraar en de Slag bij Hastings in 1066. En wat vind ik een paar weken later bij Fiona Banner? Haar verwijzing naar het Tapijt van Bayeux! En een rotorblad met daarop beschrijvingen ervan. Kom ik op terug! Kun je gif op innemen! Gratis ongevraagde tip: doe lekker klassiek en neem een dubbele gevlekte scheerling met ijs.

Wat er over het scherm flitste, kwam van Mozilla Thunderbird, dat de titel weergaf van de nieuwsbrief van openculture.com die binnenkwam. (Maar de YouTube-video waar het artikel over gaat, staat er al een maand of 4.) Het artikel/de webpagina heet: 'Hear Chris Cornell's Masterful Vocals in the Isolated Track for Soundgarden's "Black Hole Sun"'. Het is dus uitsluitend de zangpartij, zoals dat ooit heette. Ik heb Simone geschreven: 'Maar er is iets met die stem, daar gebeurt iets (elektronisch? dub?) mee in de studio. Hoor jij dat ook? Ik zal 't ook aan de Siem vragen […]'.

Dit waren 2 aanvullingen op het eerdere stukje over Chris Cornell.


dinsdag ['s middags] 4 juli 2017  |  #FionaBanner #Runway #Doorenweerd #tuin

De Pont – inhaalmanoeuvres in het donker (1)

Afgelopen donderdag heb ik 5 uren in de Pont doorgebracht. Flink gewerkt, vind ik. Leeftocht: in mijn rugzak 2 appeltjes, die ik (zoals bijna altijd) 's avonds weer braaf naar de Academielaan heb teruggebracht.  :) In de Pontkroeg gekocht: 1 tas koffie. 'n Tas koffie, dat klinkt gezellig, maar is wel wat flatteus voor een vingerhoedje voor 2,20 pleurops. Bekaf en ruim een halve meier lichter was ik tegen achten weer thuis. Die hoek met boeken, ansichtkaarten, posters, poëziekaarten en helemaal te gekke dingen om kado te geven (in gedachten maak ik dan een lijstje inclusief de beoogde slachtoffers, een lijstje dat me minstens 500 ballen zou kosten), die vermaledijde hoek… hij wordt nog eens m'n definitieve failliet.

Maar ik heb die boekenhoek bewaard tot na het museum zelf. Eerst ben ik regelrecht naar Doorenweerd & Doorenweerd geracet, want het fluitekruidvraagstuk moest worden opgelost. Liefst met een foto van dat spul als onderdeel van 'The Holy Spirit'. Maar dat was schier onmogelijk, zoals ik donderdag al zei. Het fluitekruid was vervangen door moederkruid en dat heb ik gefotografeerd. Ik kom nog terug op The Holy Spirit als geheel, want daarvan was het zowat de laatste dag en er was meer dan alleen fluitekruid of moederkruid te fotograferen. Toen ik op woensdag 19 april met mijn beste hedendaagsekunstvriendin Rops een bliksembezoek bracht aan D&D, is het van fotograferen niet gekomen.

Oké, daarna als een speer naar de door mij bedachte 'uitham' – het woord uitham althans – van de gang waarin een van de Große Geister van Thomas Schütte op wacht staat. Het is Geist 14, uit 1999. In die uitham hing het werk Straßenbild van Georg Baselitz. Maar het was slechts tijdelijk in bruikleen en is in 2016 weer opgehaald. Het bericht daarover had ik gemist en de 'verdwijning' zelf ook. Wat meer oudere foto's op van Baselitz' werk in die nis XXL - die moet ik zien te vinden.

Uitham

Neen… 'nis', da's nix. Het is dan zeker een 'reuzenis'? Of een meganis? Giganis? Teranis. Petanis. Exanis. Zettanis. Yottanis? Neen… het is gewoon een uitham.

Toen koffie. Enkelvoud, deze keer. Dagboek bijwerken. Maarten zoveel mogelijk foto's sturen van de Doorenweerds, want hij had er nog niks van gezien. Daarna naar Runway A/W17 van Fiona Banner. Maar dat verslag doe ik apart. Separaat, zou Maarten zeggen.  ;-P

Na een eerste stuk Banner een kwartier met een suppoost staan lullen over de tentoonstelling, en hup, daarna naar de tuin. Fantastisch! O, had ik dat al eens gezegd? O jee, zeg ik dat om de haverklap? Ja, dat zou best eens kunnen.

Even schrok ik: alweer was er een stuk tuin afgezet voor werkzaamheden, een strook achterin met de lage appel-, peren- of kweeperenboompjes. Maar de schade viel mee, deze keer.

Voor de tuin had ik trouwens geen tijd, vond ik. Het liep al tegen vieren. Van Runway moest ik nog de twee kleinere zalen zien en de suppoost had me op het hart gedrukt toch zéker de korte documentary te bekijken. Goed advies, was dat!

En zo kon het gebeuren dat onze oude jonge held Superharkje om 6 uur eindelijk naar de museumwinkel ging en pas om 7 uur opzoutte. Afgepeigerd maar voldaan.

'Mañana'

zaterdag 1 juli 2017 | #moederkruid #hemdsknoopjes

Alvast een foto van de blauwe krat met moederkruid (hemdsknoopjes). Een uitgebreid blogsel over hemdsknoopjes vind je op Wilde planten in Brugge: Moederkruid.

donderdag 29 juni 2017 | #Pont #Doorenweerd&Doorenweerd #fluitekruid #moederkruid

Dinsdagavond schreef ik: 'morgen doe ik de rest wel', maar dat kan al niet meer. Vandaag misschien wel. Ik loop eerst naar De Pont. Ik moet en zal een foto maken van het fluitekruid in de tentoonstelling 'The Holy Spirit' van Doorenweerd & Doorenweerd. Hoewel ook dat niet meer kan, schoot me vannacht te binnen. Er is vast geen bloeiend fluitekruid meer te vinden. En op de foto waar ik zojuist naar verwees, staat ook al geen fluitekruid, maar eerder brem. (Namelijk op de linker omgekeerde kunststof tuinvijver of in de blauwe krat – op F5 hengsten als je slechts één foto blijft zien.)

Za of zo: verslag of zo. En dan meteen wat over: #Warande, #Jakobskruiskruid, #zebrarupsen en vooral de expositie 'Runway (AW17)' van #FionaBanner.

(Met excuses voor de volgorde en de opmaak. Dat komt allemaal pas goed als ik een grid [of zoiets] heb gemaakt óf wanneer ik besluit pats boem over te schakelen op WordPress.)

[tussenwerpsel, 20170825, (1)] Vergeet het maar! De foto met de brem is weg! De 2 of 3 andere ook (het was een soort slideshow, op die pagina, die een goede impressie gaf van het geheel). O, wat baal ik van De Pont, op dit moment. Een hele avond naar de kloten met uren imbeciel werk, mijn pagina verminkt door bullshit zoals ik die nu zit te tikken, eh… en nog meer, dacht ik. :)

[tussenwerpsel, 20170825, (2)] Teruggevonden! Yes, jawohl & echt wel! Op 20 augustus - ja, 5 dagen geleden! - heb ik een "rondje WBM" gedaan. (WayBackMachine, van het Web Archive). Dat was voor veel recente Pont-pagina's de eerste keer! Dat betekent inderdaad dat zo'n pagina dan nog niet in het Web Archive zat. En… inderdaad, inderdaad: als ik deze pagina over Doorenweerd/Holy Spirit niet had laten archiveren, was de webbouwer van de Pont de enige geweest die haar had kunnen herstellen. Ik licht binnenkort wel toe hoe dat moet, met die WayBackMachine, waarom & welluk. Speciaal voor U, Ropsyfopsie, ouwe nerd! (Ja, ik ben 1 beetje 1 blije Bakemuts, nu.)

Van het "veiligstellen" van belangrijke webpagina's probeer ik routine te maken, maar dat is het nog niet. Het resultaat is daarom voor 82,733% te danken aan vette mazzel. Hier is de herrezen The Holy Spirit en nu weer echt in de podiumzaal.

Extra in mijn nopsels ben ik omdat de brem er weer is (met als extra wrede chillheid dat ik niet een halve pagina hoef te herschrijven en uitdunnen wegens achterhaalde lulkoek) én omdat de 4 roulerende foto's weer terug zijn. WBM-spul werkt relatief traag, geduld is vereist, maar na een F5 krijg je ze - zeker weten - te zien.

Moederkruid in blauwe krat, Doorenweerd & Doorenweerd

Doorenweerd & Doorenweerd
The Holy Spirit, De Pont 2017
met in plaats van fluitekruid,
moederkruid in de blauwe krat.
Gils: hemdsknoopkes,
Verckensweerts: hemdsknöpkes
Swanenberg, WBD III, 4, 3, Flora, 2002, p. 298

DP  ↑

[invoegsel, vrijdag 4 augustus 2017]  |  #gedicht #Leeflang #poëzie #fluitekruid

Ed Leeflang — 1945

1945

Op wat legerauto's na lege wegen,
waanzinnig veel vis in de meren,
de grootste stilte ooit gemeten
in Overijssels kop en ergens moesten
nog frontlijnen lopen en landschappen zijn,
steden en deelstaten die bleven zweren.
Aan de Beulaker gingen we – vijf jongens,
vier meisjes – met een bus eierpoeder
en één pakje Craven-A kamperen.

De boer melkte te vroeg, te laat
en Hirosjima was nog niet gedaan.
Niets zou de zwanebloemen, het riet
of ons en de aanhalige wilgen
nog naar het leven willen staan.
Punters vervoerden strobalen
of net zulke rustige mensen.

Een meisje kon hier alleen Ineke heten;
ze stak 's avonds eendeveren
in haar haar en fluitekruid.
In de hooizolder perste zich dan
steeds meer nacht en ze bestond.
Verder dat ontzag dat het hield
en niet begaf. Hoe kon er na al die oorlog
zoveel boter en brood zijn en bruid?

De scholen begonnen. We schreven elkaar.
Haar inkt was paars en haar spelfouten
waren groter dan haar borsten.
Ik handelde ernaar. Ik dacht wat
zeker een half leven kostte: dat geluk
de onnozelen treft, de meisjes en de hansworsten.

Ed Leeflang (1929-2008)

Neen, ik ben niet alle Nederlandstalige teksten aan het afstruinen naar fluitekruid. Daarvoor heb ik het nét iets te druk. Gelukkig werpt Flora's collega-godinneke Fortuna (haar Griekse opoe heet Tyche) hier regelmatig via de mail wat mazzel in mijn hoofd.

Sinds vanmiddag staat '1945' van Ed Leeflang op Neerlandistiek, Elektronisch tijdschrift voor de neerlandistiek. Ineke stak fluitekruid in haar haar. Maar
nog afgezien daarvan, is het een geweldig gedicht – anders had ik het laten gaan, fluitekruid of niet. De laatste strofe vind ik briljant.

info | Ed Leeflang op Wikipedia | op dbnl.nl vind je enorm veel van en over Leeflang | Craven-A | fluitekruid | eierpoeder, eipoeder


Natasha!

dinsdag 27 juni 2017 | #Natasha #blog #briefwisseling #Facebook #Claartje #WTF

Mag ik U voorstellen: mijn blog… "Natasha"!    ;-)

Uiteraard met dank aan mijn hedendaagsekunstvriendin Simone voor het bedenken van de fantastische naam Natasha ('Samantha' en 'Femmigje' en 'Doutzen' en 'Ghislaine' en 'Xiomara' vallen erbij in het niet, ofwel in een zwart gat zoals dat ene gat van Anish Kapoor. In een wolhok.

Ongemeen grappig is 't dat Simone speciaal voor mij Natasha's fantastische naam heeft bedacht (namelijk: Natasha! :), maar ook 'Natas', uit wie ik dan weer 'NatassataN' heb geschapen, roekeloos als ik ben. [NatassataN is Middelvuurlands en betekent: "Zhij die zelden zonder zombiemasker zwalkend door het zwerk zoeft, zoals de zus van Zorro het Zinnikende Zeilpaard"]
Zeverlapke.

Ook krijg ik via Natasha en haar naamgenoten nieuwe contacten op Twitter.

Kortom, ik moet Simone bedanken voor haar geestelijke moederschap van zowel Natasha als Natas als hullie Opoe NatassataN. Wtf?

WTF

har@harbeidbak:~> wtf wtf
Enter
[uitvoer]
WTF: {what,where,who,why} the fuck

Kijkt, het zit zo.

Simone Rops (die zich om duistere redenen Natasha de Bruijn is gaan noemen) is/was tweedehandsboekenverkoper bij Bol.com. Dat ben ik, Harrie Baken, ook. Daar hebben wij elkaar ontmoet! Op de Bol! Virtueel & tinderachtig & digitalis! Natasha woont net als ik in Tilburg, maar eigenlijk ook weer niet, want ze heet dus virtueel Natasha de Bruijn en bestaat uitsluitend uit precies die 15 letters. Daarom is onze relatie zo stabiel! En een onuitputtelijke bron van eindeloos levensgeluk tot ruim na het einde der tijden en het hele fucking Armageddon. Dat Armageddon is eigenlijk een sportveldje in Palestina, bij de 'Har' ( = berg, uiteraard) bij het stadje Megiddo, met vliegveldje en al. Dat wordt ooit het slacht- en slagveld waarop Vrouwe Lucifer aan NatassataN een vet boerenboeket gevlekte scheerling zal aanbieden, en vervolgens met Lucifer, de StiefOpoe van Natas en daar dan weer een aangetrouwde zwager van, de kachel zal aanmaken.

♮♪ ♩♫♫ ♯♬❣

        Claartje de Leeuw        

Mijn volledige briefwisseling (via Facebook Messenger) met Claartje de Leeuw, een van de getuigen van het waterkers-incident op zaterdag 6 juni 2015, heb ik online gezet voor Simone, zoals beloofd aan haar. [In november 2017 bleek Rops' moraal of geweten nog ernstiger dan al vermoed, en heb ik de tekst beschikbaar gemaakt voor alle inloggers.] Het is niet veel hoor, maar wel onthullend wat betreft de leugenachtigheid van eh… sommigen. En wat het gebrek aan lef aangaat: ik dacht altijd dat ik de ergste was. Maar dat is niet zo. Tegen Claartje legt iedereen het af. Qua laf.

Morgen doe ik de rest (zie de tags), want ik val bijkans van m'n eigen. Af.


maandag 2017-06-26 | #rwd #YouTube #video #responsive #handhelds

Joetoepjes

Vanavond heb ik een oplossing gevonden voor het probleem van de YouTube-filmpjes. Die wilden maar niet schalen. Dat wil zeggen: ze pasten zich niet aan aan de kleinere schermen van handhelds. Vooral op gsm's was 't kut met gebakken kweeperen. De webpagina 'Making YouTube videos scale in all browsers, tablets and phones for responsive design' heeft me gered van een wisse harriekiri met gebruikmaking van een roestig tuinharkje.

maandag 2017-06-19 | #fluitekruid #flora #css #wegwerkzaamheden

Losse shit

Ramen en deuren dicht – alles op z'n elfendertigst – op tijd de voortuin irrigeren – de stokrozen daar moeten komende week de hitte en droogte overleven – en ik en mijn huismuis ook. (We zijn allebei vrijgezel en onderhouden een platonische relatie met malkander. Wel probeer ik hem soms dood te gooien met een linkerwerkschoen met stalen fok. Een impulsmoord of -doodslag, als het me ooit lukt.)

Vorige week heb ik een begin gemaakt met de afdeling 'Flora' op harricot.nl – leuk, maar wel een flink karwei. Ik vind het nog een beetje moeilijk om te bepalen 'waar wat komt'. Voorlopig staat er een soort inleiding op het eerste slachtoffer (fluitekruid) op de algemene pagina over Flora, maar het fluitekruid zelf staat op - quelle surprise! - Fluitekruid.

De komende weken zijn er regelmatig werkzaamheden aan deze site, want ik moet het een en ander verbeteren. De weergave van 'Natasha' op handhelds was altijd al waardeloos, maar de laatste maanden heb ik er helemaal een zootje van gemaakt. Waarschijnlijk door het toepassen op afbeeldingen van float:right (in de css) en door met mijn stomme kop een tamelijk lange zin te noteren in het html-element pre. Dan is het niet alleen een zin, maar wordt het ook een lange regel die weergegeven wordt precies zoals je hem typt en bijgevolg niet wordt afgebroken als hij te lang is.

Yo!   kijkt!    ik tik   dees   
      zomaar 1 bietje arig   hier
           in het pre-element
                 wittunni?

Maar die lange regel, die had ik dus getypt zonder ook maar één harde return. En als je dan niks speciaals regelt (bijna alles kun je regelen met css) bijvoorbeeld met iets als overflow:hidden (is: het gedeelte dat niet meer past, uit het zicht laten verdwijnen), nou, dan eist die regel zijn héle breedte op. Dat past niet op een klein scherm, waardoor je horizontaal moet scrollen. En dat is natuurlijk poep mee pukkels.

Zolang ik geen tijd heb voor WordPress voor harricot.nl, moet ik de ernstigste problemen opsporen en er voorlopige oplossingen voor vinden. Enerzijds is dat tijdverspilling, anderzijds is het 'schade en schande' en dat levert keiveul Wijsheid op.

woensdag 2017-05-24 | #museums #musea #weird #lijp #pikkenmuseum #kutmuseum

Puntenslijpers, gieters, halsbanden en wat al niet

Atlas Obscura heeft sinds eergisteren 'n lange lijst bijzondere musea. Leuke, lollige, lijpe of lullige - in veel gevallen dat alles tegelijk. 'n Museum voor gevangengenomen tuinkabouters, voor vibrerende vibrators en andere elektrische bananen - je vindt het allemaal op The Ultimate List of Wonderfully Specific Museums, samengesteld door Molly McBride Jacobson, 2017-05-22

Ook 't pikkenmuseum in Reykjavik staat ertussen. Dat IJslandse unicum moet ik niet vergeten te vermelden. 't Bracht Florence Schechter (@floschechter) op het idee om voor een onderzoek waar ze mee bezig was, op zoek te gaan naar een vaginamuseum. Ze vond er geen een! Daarom heeft ze besloten in Londen 't eerste kutmuseum op te richten.

#Cage #tijd

tijd tijdig snel nooit langzaam tijdloos eindeloos eeuwig altijd & efkus & herfsttijloos

Na de lijst met musea volgen nog 2 categorieën en een daarvan is 'n lijst van 39 fenomenen die 'n loopje nemen met je tijdsbesef. Ik pik er eentje uit: het Sankt Burchardi Church Organ. Let op, John Cage heeft toegeslagen:

"The automatic organ tucked away in the church is in the process of playing John Cage's "As Slow As Possible, "a piece of music that will last for 639 years if played continuously. Started on September 5, 2001, the piece is expected to finish in the year 2640. […] "As Slow As Possible" opened with 17 months of silence. So though it started at the Sankt Burchardi in September of 2001, the first note wasn't heard until February of 2003. Individual chords last for several months or years, with weights being shifted to different pedals when a new chord is called for in the score."

Cager kan 't niet!

♦⋄♦

dinsdag 2017-05-24 | #piano #steen #fotografie #kijken #Rops

Amsterdam is gebouwd op palen - weet iedereen

Het Centraal Station op piano's - weet nu ook iedereen

En piano's zijn van steen - ja, hèhè…

'op Amsterdam Centraal naast de piano'

Ze lijkt er geen genoeg van te krijgen. Telkens wordt haar ex op het hele web eraan herinnerd dat hij 2 jaar lang een "partner" heeft gehad die (elke dag) liever "eindelijk met hem" was geweest. (Maar daar geen werk van maakte, ook dat nog. Ouwe schoenen, nieuwe schoenen - die hersenkronkel bestaat blijkbaar nog steeds.)

Ook professioneel fotograaf Debra "piano's zijn van steen" Barraud van Humans of Amsterdam lust er wel pap van. Voor de fotowedstrijd #deverliefdecamera van het Stedelijk, dit voorjaar, heeft ze een Story-verhaal-plus-plaatje van 1 april 2015 [sic] (op Instagram zegt ze doodleuk: 'which I toke last year') uit haar archief gehaald om opnieuw de blits te maken met Rops' worstenkops.

En om opnieuw te scoren met de curieuze - sorry, poëtische - Love Story "nu ben ik eindelijk bij hem". (Al vanaf de vermelde 1 april 2015 stond het in de Story, sorry, neen, de Weekend, neen, in de Linda., neen, sorry, op Facebook [link: HoA] en had de halve wereldbevolking het al doorverteld aan hullie Opoes. [Ikzelf sta daar met mijn sukkellikes ook tussen - maar die mag ik van Fuckerberg niet meer zien. (screenshot opsnorren)] Perro Ria mag ook weer meedoen. Al dit moois - inclusief inhoudsloos postmodern gekronkel - is te bezichtigen op de campsite Vice.com. [nog aanvullen.] [mwah.]

♦⋄♦

maandag 2017-05-23 | #jazz #freejazz #Bimhuis

Tobias Delius Quartet

vrijdag 15 december 2017 Tobia Delius Quartet, Bimhuis, Amsterdam

zondag 21 mei 2017 | #ChrisCornell #dood #Soundgarden #grunge

Chris Cornell †

In The New Yorker

Chris Cornell Had an Unforgettable Vulnerability, een mooi artikel in The New Yorker (20170518) van Amanda Petrusich - @amandapetrusich - over Chris Cornell en zijn dood, over zijn betekenis voor Soundgarden en de grunge

Citaatje – Petrusich: " […] He sings about the strange sadness of wanting something but never quite knowing how to get it. Instead, he stares, wistfully and helplessly, as it remains just out of reach. Time keeps passing:

   And I’m lost, behind
   The words I’ll never find
   And I’m left behind
   As seasons roll on by

The way his voice jumps up on the “be-hind”—I don’t know. It’s an obvious expression of worry, but there’s something so kind in it, too. It is as if he is saying that he will always stay here with us, with everyone who’s been left behind. Let’s remember it that way."

Petrusich heeft 't hier over 'Seasons' door Cornell. Kijk & luister via haar artikel of via 't YouTube-ding op deze pagina. Heel mooi.

['Singles' soundtrack, full text]

Summer nights and long warm days
Stolen as the old moon falls
And the mirror shows another face
Another place to hide it all

And I'm lost behind
The words I'll never find
And I'm left behind
As seasons roll on by

Sleeping with a full moon blanket
Sand and feathers for my head
Dreams have never been the answer
The dreams have never made my bed

And I'm lost behind
The words I'll never find
And I'm left behind
As the seasons roll on by

Well, I wanna fly above the storm
But you can't grow feathers in the rain
And the naked floor is cold as hell
The naked floor reminds me

That I'm lost behind
The words I'll never find
And I'm left behind
As the seasons roll on by

If I should be short on words
And long on things to say
Could you crawl into my world
And take me worlds away?
Should I be beside myself
And not even stay?

And I'm lost behind
The words I'll never find
And I'm left behind
As the seasons roll on by

˜  ˜  ˜  ˜

[nakomer] dinsdag 2017-05-23 | #prefabmuziek #Cornell

In de Groene Amsterdammer

"Bands als Soundgarden, Pearl Jam, Alice in Chains en Nirvana bevrijdden ons uit de wurgende greep van prefabmuziek uit liedjesfabrieken. Een van de stuwende krachten was Chris Cornell," schrijft Joeri Boom (@joeri__boom) in zijn artikel Chris Cornell 20 juli 1964 – 18 mei 2017 op groene.nl (20170523)

dinsdag 2017-05-16 | #perro #RiaRops #TomTom #CharlotteDumas

Voor Perro Ria de Perro

Groeten van Tom Tom

[Rops, het was natuurlijk niet tegen Tom Tom dat Ria zou hebben gezegd: ga weg, dikke lelijkerd! Ik was in de war met 'King' (2009), ook van Charlotte Dumas. King (op 'n ansichtkaart) ligt hier al 'n week op tafel om aan Ria te versturen.] (20170523)

dinsdag 16 mei 2017 | #ov #spoorwegen #spoorlijnen #BelsLijntje #Europa #atlas #railtrash

"Europa" als neoliberale volksverlakkerij

Op zondag 30 oktober 2016 was ik al aan 't tieren & razen over het systematisch 'ruimen' van wat ooit 't begin was van een fijnmazig Europees spoorwegennetwerk. Als het niet vernietigd was door de neoliberale loopjongens van de heersende klasse - de aarde vakkundig en gewetenloos verschroeiend met hun autistomobielen zo duur als huizen – was het ooit - net als de rest van het ov - vrij en gratis geworden. Ja, natuurlijk! Pourquoi pas? Geld zat. Kijk maar eens goed om je heen en/of volg goeie onderzoeksjournalisten.

In het Reformatorisch Dagblad (rd.nl) van maandag 20170515 schrijft Gijsbert Wolvers (@gwolvers) een recensie van Atlas van de verdwenen spoorlijnen in Nederland. Het boek (2016) is het resultaat van een speurtocht naar de restanten van wat een fantastisch ov-netwerk had kunnen worden. Ja, daar begin ik weer. (Geen sorry.) Het is van de hand van de spoorwegmaniakken Victor Lansink (@railtrash_nl) en Michiel ten Broek.

Het is al de derde druk, lees ik nu op de site van Radio 1. (Dat is Radio 1 van Nederland dus - in België hebben ze óók 'n Radio 1 - o, o, o, wat is dat toch handig, 2 gelijknamige radiozenders in 'één Europa'!) De twee schrijvers komen in @nachtkijkers op nporadio1.nl in de nacht van 14 november elk uur van die nacht aan het woord over hun naspeuringen naar en op de oude spoorlijnen. Victor Lansink en Michiel ten Broek over hun Atlas van de Verdwenen Spoorlijnen in Nederland (van 02:00h tot 06:00h). Maar deze 4 uren kun je daar nog steeds beluisteren.

Ook zeer de moeite waard voor de ware spoorzoeker is de website Victor M. Lansink's Railtrash! (stations, militaire spoorlijnen, Hoofdwerkplaats Tilburg, etc.)

⚑ ☠ ⚑  ⚑

zaterdag 2017-05-13 | #Baselitz #MuseumDePont #BeeldendeKunst

Thomas Schütte, Große Geist 14

Rops, misschien stond er tóch een Große Geist, nameliijk nr. 14, in de lange gang (die heeft een 'uitham' met werk van Georg Baselitz). Vanaf de ingang gezien: linksaf na kluisjes & plu's & plees.

Volgende keer moeten we die gang doen, Rops. Martin Schouten heeft achteraan links een groene tempel of zo, en bijna vooraan is er die uitham met Baselitz. Hoewel ik nu daaraan twijfel, want laatst las ik ergent dat al zijn werk weer terug naar hem was gebracht. Nou ja, we zien doen.

Ik was met Baselitz bezig, vond natuurlijk van alles en dacht ook aan postzegels! Ja, dat is leuk, een Franse serie timbres de poste over hedendaagse kunst in Europa. Op eentje daarvan, uit 1994, staat een werk van Baselitz.

Baselitz Gemälde peinture timbre Poste 1994 Art Européenne FR

Baselitz op Franse postzegel
19 november 1994, Mi. 3059, Yv. 2914

Georg Baselitz

Tot m'n schande heb ik (nog?) niet kunnen uitvissen hoe 't werk heet dat op de Franse postzegel is afgebeeld. Irri!

Al speurend vond ik wel Au Fil des Jours, de blog van Alice. Alice blogt over van alles, haiku's, aquarelleren, enzovoort, en ook over filatelie. Ze geeft bijvoorbeeld een kort overzicht van de serie postzegels 'Europese kunst' van La Poste, jaren 90. Ze heeft een bijzonder grappige uitleg van/opvatting over het 'omgekeerde' schilderij van Baselitz.

Alice begint al met de vreemde mededeling dat deze postzegel 'n bijzonderheid heeft. Ze beeldt hem vervolgense op 2 manieren af: eerst gewoon en pal ernaast op z'n kop. Daarmee heeft ze twee versies, schijnt ze te vinden. Dan schrijft ze er doodleuk onder: 'Oeuvre abstraite à l'endroit' – 'Oeuvre figurative au sens caricatural à l'envers'. Ik zou bijna zeggen: dat is de wereld op z'n kop. En Baselitz zou zeggen: Alice, je moet die zegel – en daarmee mijn schilderij – niet op zijn kop houden.

Dan komt er nog een diepzinnige duiding van het schilderij: Ce timbre symbolise le trait d'union entre l'Allemagne de l'ouest figurative et l'Allemagne de l'est résolument réaliste socialiste. Maar waarop Alice dit baseert, blijft een raadsel. Ze vermeldt niet eens dat Baselitz beroemd/bekend is om zijn "omgekeerde" schilderijen. (Zie bijvoorbeeld de doeken in De Pont.) Ook de titel van het doek onthult Alice niet.

Die twee raadsels samen zouden kunnen betekenen dat Alice zich baseert op een folder van La Poste bij de uitgifte van deze serie. In dat geval had ze weleens mogen vermelden dat haar interpretatie van het schilderij eigenlijk die van La Poste is. Een verklaring voor het ontbreken van een titel zou kunnen zijn dat Baselitz dit doek(?) speciaal voor deze postzegel heeft gemaakt. Kortom: ik moet de begeleidende folder uit 1994 zien te bemachtigen. Merde!

♦⋄♦

maandag 8 mei 2017 | #Pont #nieuwsbrief #Kapoor #FionaBanner #Doorenweerd #MarienSchouten

Museum De Pont Nieuwsbrief mei 2017

  • Anish Kapoor voor De Pont
  • Fiona Banner
  • Doorenweerd & Doorenweerd
  • Fiona Tan
  • DePont@25/editie Marien Schouten
  • en meer…

♩ ♫♫ ♯♬❣

dinsdag 2 mei 2017 | #SR #Pont #DeAfspraakVanDeEeuw

Met Simone naar museum De Pont

Afgelopen woensdag 19 april 2017. Een gedenkwaardige woensdagmiddag. Rops en Baken gaan het maken. Het was veelbelovend, ons bezoek aan De Pont. Voor mij, althans. Zij wist wel beter, en had, bleek niet veel later, iets heel anders in haar hoofd dan onze 'oorlog' beëindigen. Wát ze precies in haar schild voerde en waaróm ze zich aan de afspraak had gehouden — voor mij zal het waarschijnlijk een mysterie blijven.

Maar oké, aanvankelijk dacht ik dus dat het nu goed kwam. Natuurlijk dacht ik dat. Optimistisch 'vergat' ik haar eerdere serie rotstreken (ja, dat kan ik goed, vind ik zelf, ik ben niet rancuneus) en stuurde haar de 21e een 'connectieverzoek' op LinkedIn.

Daarin schreef ik:

Ha Rops,
Een nieuwe lente,
een nieuw geluid!
& 1 fris begin,
in meerdere betekenissen van fris,
zeg maar.
Ben ik de eerste in je 
"Professionele Netwerk"?
Ik kan 't me niet voorstellen,
maar ik zag '0' staan, ergens.
Hoe dan ook, ik beschouw 't als een eer!
Houdoe!
Uw tui.. eh.. tekstharkje

Ik hoorde steeds maar niks. Vreemd. Nou ja, ach, Rops is geen digitaal wonderkind en - dit is dan weer een compliment - ze zit, loopt en fietst niet de gansen tijd 'op een schermpje te loeren'. Een week later keek ik eens op dat LinkedIn-ding of mijn hedendaagsekunstvriendin mij al aan haar (toen inderdaad nog lege) verzameling connecties had toegevoegd. Wat ik voor mijn grappig kleine kabouterwipneusje kreeg, overtrof mijn stoutste verwachtingen! Mijn verzoek was in behandeling!

Godin Rops wikt en beschikt

Ja, serieus echt ongelogen waar, in behandeling!
(Ik 'was in alle staten' - om 't ouderwets te zeggen en 't wat vaag te houden. Ik moet bekennen dat ik een maand later dit hele blogsel heb herschreven en gekuist. En opgekuist.)

↟ 𝕎𝕋𝔽 ↟

zondag 16 april 2017 | #CoenSimon #filosofie #taal #denken

Coen Simon

Het schrift verwijdert het denken van zijn auteur, Coen Simon in Trouw.nl, 9 april 2017, intro: 'Essay: Afkeer van slecht geschreven of hermetische teksten werkt doofheid voor nieuwe geluiden in de hand, betoogt filosoof Coen Simon' – tags: #CoenSimon #filosofie #taal #schrift #Bregman #Sloterdijk #Zizek #Sokal. Zie ook de website van Coen Simon.


woensdag 2017-04-12 | #filosofie #filosofen #animatie

138 Short Animated Introductions to Plato, Michel Foucault, Simone de Beauvoir e.a.

Op openculture.com. FF snel hier neergeploft voor Simone. 't Moet ook nog naar filosofie op harriebaken.nl.


dinsdag 2017-04-04 | #blogsel #jazz, #ICP, jes, jes!

ICP Orchestra 50 & Han Bennink 75

ICP Orchestra & Friends – Bimhuis, Amsterdam

Bimhuis, jazzpodium, Amsterdam

Jazzpodium het Bimhuis, Amsterdam

  • Vrijdag 14 april 2017

    ICP Orchestra: Michael Moore altsax/klarinet, Ab Baars, Tobias Delius tenorsax/klarinet, Thomas Heberer trompet, Wolter Wierbos trombone, Guus Janssen piano, Mary Oliver (alt)viool, Tristan Honsinger cello, Ernst Glerum bas, Han Bennink drums.
    Speciale gasten: Evan Parker, Otto Lechner, Noël Akchoté, Marije Nie, Greetje Bijma

  • Zaterdag 15 april 2017

    ICP Orchestra & speciale gasten: Terrie Ex, Joachim Badenhorst, Simon Toldam, Joris Roelofs, Candy Dulfer, Camilo Rodriguez

  • Zondag 16 april 2017

    ICP Orchestra & speciale gasten: Ben van Gelder, Reinier Baas, Oscar Jan Hoogland, Marije Nie, Michael Schumacher


Maandag 2017-03-20

Dag van de Filosofie 2017 – 8 april

  • Dag van de Filosofie 2017, Rust & Onrust  – (IA) zaterdag 8 april 2017
  • In Theater Cinecitta, 13:00h
  • Deels ook in Paradox, 13:30h
  • Waarschuwing voor degenen aan hun privacy hechten. In de Ristobar en Cinecitta "kunt u uitsluitend met pin of contactloos betalen". De bazen daar hebben blijkbaar ideologische banden met mister Big Brother himself en dus schijt aan jouw privacy.
  • Een van de sessievoorzitters is Simone Rops. (IA) Echt wel!
  • Op Twitter: @DagvdFilosofie@Cinecitta013 - @Paradox_Tilburg
  • Yannick Maas - @YannickMaas - heeft 'n korte aankondiging geplaatst: "Rust en Onrust" tijdens Dag van de Filosofie in de Univers.
  • Op Facebook: dagvandefilosofiecinecitta013ParadoxTilburgSapientia LudendaSimone Rops.

    Maar pas op bij laatstgenoemde, misschien was dat niet Simone's account, maar de volgende wél: Simone Rops. Of als je Harrie Baken niet bent, misschien allebei wél! Hahaha, wat een merkwaardige mispel, die Voorzitter & Grote Roergangster.

    In de zomer van 2015 meende ze me te moeten blokkeren op Facebook (en op nog meer sm-contactpunten). Dat deed ze zomaar pats boem - nee, veel goorder nog, ze deed het terwijl ze me lief klinkende mails stuurde - en toen ze op 28 augustus 2015 toegaf dat haar verwijt of beschuldiging aan mij misplaatst was, heeft ze de blokkeringen niet opgeheven.

    Bijna 2 jaar later, in juni 2017, is duidelijk geworden dat een vermoeden dat ik steeds al had nog klopt ook, en dat ze begin juni 2015 'praatjes' over mij heeft verspreid bij personeelsleden van de EkoPlaza. Toen ik Claartje de Leeuw (die in de winkel - face to face dus - glashard had ontkend dat er over mij geluld was) confronteerde met mijn herinnering [ik bracht haar een boek van Simon Schama] dat zij toen terplekke aanwezig was, ging ze finaal door het lint. Onmiddellijk. Het was op Facebook Messenger. Hahahaha. Tof dat mensen soms 'spontaan' (lees: per ongeluk) toegeven dat ze hebben gejokt. Als volwassen vrouw heel erg stout gejokt.  ;-)

    Claartje contacteerde acuut André (de filaalbaas van die winkel), schreef mij vervolgens dat ze van baasje baasje niks meer mocht zeggen en kondigde aan me te… … yes… ja! ... *tromgeroffel* ... goed geraden! Te blokkeren! Perfect geantwoord. U gaat door voor de draagbare leugendetector! Yo! Blokkeren! Hahahaha, wat een mensen! Wat een dappere dodi! Zou Claartje de Leeuw ook uit Gils komen? En van hetzelfde giftige pompwater hebben gedronken?

    Wanneer ik (te) lang nadacht over dit onderwerp, deze kliko vol zwakzinnigheden & kutstreken, wist ik dik niet meer of ik moest bulderen van het lachen of janken van diepe ontgoocheling.

    Natuurlijk heb ik het 'zelf gedaan'. Ik heb me immers zélf door Fops 2 jaar gevangen laten houden in een dilemma. Het dilemma was: beschouw ik haar als een bespottelijk leeghoofd (waar nul empathie en zelfs geen geweten in huist) of is ze speciaal genoeg om haar een assortiment kutstreken te vergeven en te proberen vrienden te worden? Ik ben niet zo kapot van deze omschrijving - er zijn tientallen betere te bedenken, denk ik. Dat probeer ik nog. Het is 'complex', multidimensionaal, zeg maar. Maar je snapt hopelijk toch 'n beetje wat ik bedoel.

  • In Gent valt april al in maart, dit jaar.

    Eh… nou ja, in ieder geval is het daar op zaterdag 25 maart de Dag van de Filosofie, die valt in de Maand van de Filosofie, namelijk april.

    Met onder anderen Joke Hermsen (voor de openingslezing), Othman El Hamouchi, Kristof Van Rossem, Peter Aers, Ignaas Devisch en Farah Focquaert.


vrijdag 3 maart 2017 | #filosofie #VTS #Dantegebouw

Filosofenpad Ameland 2016

Filosofenpad
Ameland, 2016

filosofie - VTS - stemmen?

Visual Thinking Strategies (VTS)

Training kritisch denken – introductie Visual Thinking Strategies (VTS) Sessie 1: dinsdag 7 maart 2017,09:45 - 11:30 uur, UvT, Dantegebouw. Organisatie: Academic Forum. Het is een serie van 4 sessies en begint al op 7 maart en is volgeboekt. Máár… guwwittoitnoitni of er een herhaling komt. Loer dus af en toe op de site. Wat daar staat over VTS is sowieso het lezen waard.

Als je de hele training volgt, krijg je een of ander punt op een of ander certificaat. Wat fijn! Dat vinden ze althans bij het Academic Forum: "Fijn voor je CV!", schrijven zij er wild enthousiast en keiblij als een ei bij. En ja hoor, met 'cv' in hoofdletters! Braaf! Perfect afgericht door de F7 van Microsoft-Wurddt of hoe heet die troep. Zulke fouten blijven daar jarenlang in zitten, want bij een monopolie als M$ blijft 't geld toch wel binnenstromen.

Hartslagcafé in Paradox

vrijdag 3 maart 2017 | #politiek #stemmen #discussie #Paradox

#TK2017  Tilburg University Hartslagcafé, organisatie: Academic Forum. Tweede Kamerverkiezingen (15 maart 2017) – discussie, o… pardon, debat, debat! – elk praatje tussen 2 of meer mensen is volgens onze Amerikaanse voorbeelden sinds een jaar of 10 een debat. Of het gebabbel nou wel of niet door een technisch voorzitter wordt geleid.

Clara Zetkin, revolutionair feminist

Clara Zetkin
revolutionair

In Paradox is er dus een discussieavond over de Leegheid van het stemhokje. Maar als ik het programma doorlees, is het vooral een avondje waarop de jongerenclubs van 7 partijen hun propaganda komen rondbazuinen.

Je kúnt 't natuurlijk proberen: naar de microfoon kuieren en zeggen dat het nog geen enkel parlement ter wereld is gelukt een eind te maken aan het kapitalisme. En dat er daarom niets wezenlijks zal veranderen. En dat men dus gaat stemmen voor de kat z'n kut. Of hooguit - maar in deze bruine tijden noodzakelijk, ben ik bang - om de oprukkende neonazi's van de PVV dwars te zitten.

Kortom: Paradox, donderdag 9 maart 2017 (dus daags na Internationale Vrouwendag), 's avonds in de maneschijn. Concactpersoon op de UvT: Has Klerx.

De html-validator van W3C controleert de html5 van deze pagina en laat jou en/of mij zien welke fouten en foutjes erin zitten. Dat is zó fijn.