Natasha
blog
2017/2



 Blog Natasha — door Harricot

Menu

blogsels

vrijdag 15 september 2017 | #Kapoor #hemelspiegel #Pont #Tilburg

Sky Mirror

Een hemelspiegel voor De Pont

"Verrukt kijkt Anish Kapoor naar de 'hemelspiegel' die hij heeft gemaakt op het voorplein van museum De Pont in Tilburg. "Zie je dat het een soort spelletje met ons speelt?" zegt hij en wijst naar de spiegelende wand die voortdurend verandert."

"Een hemelspiegel van Anish Kapoor voor 'een vriendenprijsje'", door Henny de Lange in Trouw, 20170915.

Wegens de onbetrouwbaarheid van kranten (van de ene op de andere yoctoseconde kan een artikel onbereikbaar worden) heb ik zojuist een vet pdf'je gebakken van het artikel: Hemelspiegel voor een 'vriendenprijsje', Henny de Lange, Trouw, 20170915. [pdf, 184 KiB]

DP  ↑

donderdag 14 september 2017 | #ProphetsOfRage #ChuckD #TomMorello #hiphop #013

Prophets of Rage

Meer Public Enemy, minder RATM

Met Pinksteren 1996 togen Simon, Stip en Superharkje gepakt & gezakt naar fucking maar vooral drassig Landgraaf. Pennywise gezien, Rancid, en weet ik veul, en ook Rage Against The Machine. RATM werd door de massaal aanwezige huppelkutjes aangeduid met 'Rage Against', een nogal aanstellerige en irritante hobby, vonden wij. Achteraf denk ik: tja, RATM voluit uitspreken in alle gesprekken, de godsgansen dag, dat is geen doen. Maar "Rage" had kunnen volstaan, dat wel.

Vanaf de 7e minuut zijn er een paar stukjes interview, afgewisseld met stukken van het optreden van Rage Against The Machine. (Stip en Siem en ikke stonden achteraan, ja, kijkt, daar ginder, bij die zwarte vlag. Uiteraard. :) Tijdens het optreden kwam Chuck D ook ff meedoen. Vet gave stem heeft die gast. Als ik hem nu weer hoor, heb ik meteen het halve album 'It Takes A Nation Of Millions To Hold Us Back' imme harses.

Donderdag 16 november 2017 zijn de Prophets of Rage in 013, Tilburg, op de 'Main Stage'. (Main zal dan wel weer een bierfabriek wezen, en "sponsor" - newspeak voor adverteerder.)

Dus binnenkort naar die postmoderne, poepcommerciële takketent. (Hoe is het btw toch mogelijk dat ik vaak heimwee heb naar Noorderligt? En dat ik 013 als vanzelf associeer met de al in 1961 afgrijselijke The Golden Earrings?)

Op demorgen.be staan een paar artikeltjes, waarvan een van gisteren. Ik zet ze hier nog neer. Eerst werken. En poetsen. En harbeidbak riboetsen.)

Een artikel uit 2016: "Leden Rage Against The Machine, Cypress Hill en Public Enemy beginnen supergroep" (De Morgen, 2016-05-19). Het artikel stelt niet veel voor, de term supergroep vind ik hooguit te pruimen als 'n persoonlijke mening, maar er staan wel 3 aardige lijstjes muziek in. Je moet dan Spotify paraat hebben, want anders hoor je telkens 'fragmenten' van 3 tellen. Of 30. Nooit 300.

Kennelijk is het stukje oud genoeg om niet meer 'betalend' te zijn. Je wordt dus niet lezend rijk. Dat is wel jammer. Het voordeel is natuurlijk dat óók de WayBackMachine de betaalmuur niet tegenkomt. Kijk, hetzelfde artikel, maar hier op The Internet Archive. Het laatstgenoemde adres is natuurlijk pas nuttig wanneer op een kwade dag het artikel is verdwenen, zomaar, plotsklaps, in ene. Maar vergis je niet: dat is schering en inslag.

Het artikel van gisteren heeft ook weer een titel van Tilburg tot Turnhout (en terug - daarom heet het Turnhout), kijk: "Prophets of Rage moet de waarheid weer aan de macht helpen" (De Morgen, 2017-09-14) Het is een interview van Pablo Cabenda met Chuck D.

Je kunt op De Morgen een proefabonnement van een maand nemen. De WayBackMachine biedt geen soelaas, want die 'moet ook betalen', kijk maar. Vandaar dat zojuist spontaan een pdf van het artikel is ontstaan: Prophets of Rage, Interview Chuck D, De Morgen.be, 2017-09-14 [pdf, 269 KiB]

Prophets of Rage op Discogs.com

woensdag 13 september 2017 | #regen #tuin #gedichten #ChrVanGeel

Regen - Wijde regen - Tuin

Regen

De regen holt de aarde uit,
de regen holt de putjes na.

(Van Geel's manuscript, A4, titel, 2 regels, 2 commentaren)

Wijde regen

Druppels laten zich te water,
baders die met koetsjes komen,
elk zijn plaats, ook in de sloot,
afstand houdt de kringen gaaf

Tuin

Altijd wordt de tuin bezocht, de zachte aarde,
door ruisende regen, het klimop groeit de hagel
tegen, het gras verbergt wat het drinkt, een zanderige
plek krijgt putjes, het regent klapmutsjes op het water,
kleine hagel streelt de losse grond met wimpers,
natte sneeuw met grote plekken niets er tussen,
grote vlokken natte sneeuw het mos, het eikje
met het bruine blad, en ook de altijd groene
struik onder het raam – gebloemde lappen stof,
grote bloemen ruisende regen gewonden
om de zon als armen om het hoofd, de regen,
weer de regen op de zachte aarde.

Chr. J. van Geel (1917-1974)

Bron: Laurens Jz. Coster: Chr. J. van Geel, Regen & Wijde regen & Tuin. Sinds 17.00h (nagenoeg identiek) ook op Neerlandistiek.nl.

Gisteren was het 100 jaar geleden dat Van Geel werd geboren. Elly de Waard schreef een blogpost ter herdenking.

¦

#Nietzsche #trouw #Aarde #milieu #insecten #insecticiden #landbouw

'Blijf de aarde trouw'


Blijf de aarde trouw, schreef Friedrich Nietzsche in zijn 'Aldus sprak Zarathoestra'. Zie over dit aspect van Nietzsche bijvoorbeeld een interview met filosoof Henk Manschot: Nietzsche's Übermensch is groen. Door Marc van Dijk, Trouw.nl, 2016-11-01. (Ik maak er nog een pdf van, Rops. Want het betreft Nietzsche en trouw, twee onderwerpen die zich mogen verheugen in Uw warme aandacht. Op een andere manier een 'reserve-exemplaar' maken lukt me (nog?) niet door de verdomde cookiewall die de WayBackMachine dwarszit.)

Trouw - mooie naam - vervelende krant om iets van te lenen. Archiveren op archive.org met behulp van de WayBackMachine lukt (mij) nog steeds niet (bij het Brabants Dagblad hebben ze ook van die achterlijke cookies die de WBM in een loop brengen. Poep is dat.)

Pdf maken, dan maar?

  1. In je webbrowser: afdrukvoorbeeld van de pagina
  2. Zorgen dat het afdrukvoorbeeld eruitziet (via ergens in het menu: 'pagina opmaken' of zo)
  3. De gewenste pagina's uitkiezen en invoeren (typen, muizen of mutsen)
  4. Let op! Niet je printer selecteren, maar de woorden: afdrukken naar bestand. Dat bestand, dat is even later een toffe papier-, inkt- en geluidsloos gebakken pdf.

Voorbehoud! Met pagina's van technisch goeie websites werkt dit perfect en - ook belangrijk - relatief snel. Bij Trouw niet: een bruikbaar document krijg je (eh… krijg ik) niet voor mekaar. (Frappant: bij het Brabants Dagblad óók niet. Zouden ze het met opzet onmogelijk maken?)

Dan maar de oplossing die weliswaar het meeste werk is, maar wel het fraaiste resultaat geeft én het best vindbare. Je opent een tekstbestand met Writer in LibreOffice (of in concurrent Apache OpenOffice.org) en plakt er (met beleid, en trial & error & shit, tot je er een kei in bent) de hele handel in één keer (of, als dat tot rampen leidt, gedoseerd) in. Zelf heb ik altijd een leeg sjabloon paraat met daarin alvast een voettekst met rechtsonder de 'velden': [paginanummer/aantal pagina's].

Wat het goed vindbare betreft: je hebt bij de laatstgenoemde werkwijze directe controle over: titel, onderwerp, trefwoorden (keywords) en beschrijving. Hoe zoekmachines exact met pdf's omgaan, weet ik niet, maar toevallig is het wel zo dat ik met mijn pdf's vaak beter scoor dan het oorspronkelijke (en dus eerdere!) artikel. Dat zó fijn!  :-)

Ho, w8, het ging over Nietzsche. Hier is Nietzsche's Übermensch is groen [pdf, 164 KiB]. Auteur: Marc van Dijk (@vandijkmarc)

Terug naar Herr Übersnor. In het Brabants Dagblad van vanmorgen wijst Hans Pijnaker op de onverwacht sympathieke kant van Nietzsche. Pijnaker schrijft in zijn opiniestuk "Hoog tijd: 'Blijf de aarde trouw'" dat door het uitroeien van de insectenpopulatie de situatie in landbouwgebieden rampzalig is. Rampzalig voor de insecten zelf, maar ook voor de biodiversiteit, de bestuiving van landbouwgewassen en andere planten, de vogels en ga dus zo maar door in de voedselketen, want zo werkt dat. Het werkt zo ook in Noord-Brabant.

Inderdaad, Noord-Brabant. Noord-Brabant is een tamelijk toevallige provincie van de tamelijk toevallige bestuurlijke eenheid NL en wordt in het Brabants Dagblad steevast aangeduid met "Brabant", en iedereen die er rondloopt met "Brabantse" of "Brabander". Misschien zijn het wel een soort Ariërs! En moet men er trots op wezen een brabo te zijn, trots à la nazi-muts Rita Verdonk.

En natuurlijk werkt het ook zo in Noord-Brabant (misschien ook wel in Vlaams Brabant!), want die hele provincie puilt uit van de kippen en de varkens. En de koeien. En de stront. Maisvelden. Ammoniak. Antibotica. Fipronil. Glyfosaat. Neonicotinoïden. Groeihormonen. Struisvogels in Klein Tilburg, Hultenseweg, richting Gilze. Bambi's met honderden per weiland, ook in Klein Tilburg, vlak bij dat vreet- en braakding van Van der Valk, filiaal Gilze, langs een snelweg. Kortom, genoeg om van te kotsen.

Insecticide

Het uitroeien van insecten is insecticide. Het zoogdier Homo is daar verantwooordelijk voor en sommige exemplaren ervan (zij die de toevoeging 'sapiens' enigszins verdienen) beginnen - wel-is-waar ter-gend lang-zaam - door te krijgen dat vanuit hun eigen gezichtspunt deze insecticide uiteindelijk zal verkeren in suïcide. Gewoon vanzelf. Gratis! Van eiges! Geen stevige strop, sprintende Sprinter of dosis Drion nodig.

Bird decline | boerenlandvogels.nl

Een site met veel postzegels erop (serieus!) is "Bird decline, insect decline and neonicotinoids". De possegels zijn er ter illustratie. Ik jat ze bijna allemaal. Bird decline (op boerenlandvogels.nl, maar identiek ook op farmlandbirds.net) zou je een blog kunnen noemen dat systematisch alle nieuws volgt en plaatst over flora en fauna en landbouwgiffen op het platteland.

SEO

Raar - en dom - is wel dat de pagina's elkaar kannibaliseren. Er zijn niet alleen die 2 domeinen waarop identieke teksten staan, er zijn ook nog eens verschillende versies qua taal. Zogenaamd, want ook die 'versies' blijken dezelfde teksten te herbergen - ja, telkens in dezelfde taal als die van het oorspronkelijke artikel in het DE, EN, FR of NL. De resultaten van de volgende zoekopdracht aan Google maken duidelijk wat ik bedoel, denk ik: "Google, geef me alle pagina's waarop de zinsnede 'wil dat neonicotinoïden vanaf 1 september 2018' letterlijk voorkomt.

Dat die zinsnede vaak voorkomt, ook op andere sites dan de 2 genoemde, is niet vreemd: ze komt uit een nieuwsbericht. Maar let op de aantallen pagina's van boerenlandvogels.nl en farmlandbirds.net met dit rijtje woorden erop. Dat zijn er (nu) respectievelijk 5 en 8! Seo'ers noemen dat: je eigen pagina's kannibaliseren, oftewel zelfmoord plegen wat betreft 'scoren' bij zoekmachines (= vindbaarheid). (Google straft het af, om te beginnen met een filter die de meeste resultaten van die 5 + 8 verbergt. Maar die filter heb ik in dit geval uitgezet met de toevoeging "&filter=0". Verwijder je dit laatste stukje uit je adresbalk, dan staat de filter weer aan en houd je over: 7 van de 30 resutaten. Toen ik de filter weer inschakelde, waren er van de boerenlandvogels nog wel enkele, maar de farmlandbirds waren plotsklaps 'uitgestorven'.

[nog aanvullen,
recente VPRO-gids]

Zojuist kwam de nieuwsbrief van Truthout/truth-out.org binnenzeilen. Tijd dat je C-C gaat boycotten, Rops. Het is een parasitaire cuntcompany, say but. "Coca-Cola Sucks Wells Dry in Chiapas, Forcing Residents to Buy Water", door Martha Pskowski @psskow, truth-out.org, 2017-09-13.

nog maandag 11 september 2017 | #terreur #terreurstaat #AmericanEmpire #CIA

11 september

Declassified Documents

maandag 11 september 2017 | #Hanlo #gedicht #regen #poëzie

Jan Hanlo - 'Regen, regen'

Regen regen

Regen regen
allerwegen
rechte stralen
water water
langs de muren
langs de palen
vallen vallen
langs de bomen
natte auto's
gaan en komen
loodrecht op de
druppelzegen
Overal is regen regen

Jan Hanlo (1912-1969)

Bron: Regen, regen. Sinds vanmiddag 17.00h ook op Neerlandistiek.nl.

¦¦¦

zondag 10 september 2017 | #Leopold #gedicht #regen #poëzie

J.H. Leopold - 'Regen'

Regen

De bui is afgedreven;
aan de gezonken horizont
trekt weg het opgestapelde, de rond-
gewelfde wolken; over is gebleven
het blauw, het kille blauw, waaruit gebannen
een elke kreuk, blank en opnieuw gespannen.
En hier nog aan het vensterglas
aan de bedroefde ruiten
beeft in wat nu weer buiten
van winderigs in opstand was
een druppel van de regen,
kleeft aangedrukt er tegen,
rilt in het kille licht…
en al de blinking en het vergezicht,
van hemel en van aarde, akkerzwart,
stralende waters, heggen, het verward
beweeg van mensen, die naar buiten komen,
ploegpaarden langs de weg, de oude bomen
voor huis en hof en over hen de glans
der daggeboort, de diepe hemeltrans
met schitterzon, wereld en ruim heelal:
het is bevat in dit klein trilkristal.

J.H. Leopold (1865-1925)
uit: Verzen (1914)

Over J.H. Leopold: de site van de KB, de digitale bibliotheek voor de Nederlandse letteren en Wikipedia.

¦

zaterdag 9 september 2017 | #MuseumDePont #nieuwsbrief #september

Museum De Pont - Nieuwsbrief september 2017

DP  ↑

#Gorter #gedicht #regen

Herman Gorter (de gonsregen, regen)

De gonsregen, regen —
het òpbewegen
van bladen als water valt,
de regen valt valt valt.

Zoo in me zelf gedoken te zitten
in ’t glanzige niet meer witte
licht — en nooit te beginnen
beweging en niet te bezinnen.

De regen maakt grauwe strepen
in de gladgrauw geslepen
lucht — de gordijnen hangen
treurig, den dag lange.

Herman Gorter (1864-1927)

Bron: Neerlandistiek.nl van vandaag: Herman Gorter – De gonsregen, regen

¦¦

#herfsttijloos #droogbloeier #Colchicum #Simone

Herfsttijloos voor Rops

Simone vindt herfsttijloos geweldig, heeft ze me nooit toevertrouwd.
Gelijk heeft ze - waarom zou ze over werkelijk álles openhartig zijn?

Herfsttijloos, Colchicum autumnale

Klik voor 4x herfsttijloos
(en/of droogbloeier)

Ik heb vanavond wat gegrasduind op het web in verband met die mooie (maar ook giftige) herfsttijloos, want ik vond de verschillen zo verrekkes groot. De exemplaren van 30 augustus zijn enorm, die van een week later zijn tamelijk schraal. Maar ja, de vroege, weelderige bos op de rotonde (Academielaan x Cobbenhagenlaan) heeft volop zon - de tijlozen op de twee andere foto's veel minder.

Een andere verklaring kan zijn dat het om verschillende soorten gaat. Dat is lastig na te gaan zonder enkele bollen voorzichtig uit te graven. Er bestaan cultivars, maar sowieso ook 2 'natuurlijke' soorten.

Allereerst is er - inderdaad! - de herfsttijloos (Colchicum autumnale), maar ook hebben we de droogbloeier (Colchicum byzantinum). Deze Turkse variant is dik(wijls) een verwilderde tuinplant.

Ik denk dat ik met mijn onderzoekje wacht tot het voorjaar, want op Waarneming.nl lees ik: "Belangrijke verschillen zitten in het aantal bloemen per knol (meestal 1-3 bij Herfsttijloos en meestal 5-20 bij droogbloeier) en de bladeren (tot ca 5 cm breed, niet in de lengte geplooid bij Herfsttijloos en tot 10 cm breed, wel geplooid bij droogbloeier). Als meerdere knollen dicht opeen groeien is het aantal bloemen soms moeilijk te bepalen."

[dinsdag 24 april 2018] Gisteren heb ik wat bladeren gejat van de planten op de rotonde van de Academielaan en de Cobbenhagenlaan. Daar zijn het droogbloeiers. Breed blad met plooien in de lengte. Ik heb er een van onder de scanner gelegd. De afbeelding voeg ik toe aan de andere in de slideshow hierboven. (Nu moet ik nog zien te achterhalen of de exemplaren in het Cobbenhagenpark ook droogbloeiers zijn of herfsttijloos.)

woensdag 6 september 2017 | #GerhardRichter #schilderen #expositie #SMAK #Gent

Gerhard Richter | Over Schilderen

Gerhard Richter in het S.M.A.K. in Gent, 21-10-2017 tot 18-02-2018

"Zijn vroege werken uit de jaren ‘60 en ’70 met vensters, gordijnen en deuren als motieven vormen de kern van deze tentoonstelling."

Zie ook het werk van Gerhard Richter in de collectie van De Pont.

♦⋄♦

maandag 4 september 2017 | #HansFaverey #gedicht #landschap #wortels #poëzie

Hans Faverey (Het landschap om mij, in mij)

Het landschap om mij, in mij
ademt aandachtig.

Zonder haast verteert het zichzelf. Dit

zijn de wortels van de wind
die blootliggen: mijn
ruggemergszenuwen. Hier slijt

mijn hart, ontstaat zand, woelt soms
licht onder mijn nagels.


Een andere ruimte dan deze
aanvaard ik niet; zingen

doe ik zelden.

Hans Faverey (1933-1990)

Vandaag plaatste Neerlandistiek dit gedicht op haar website.

donderdag 31 augustus 2017 | #studeren #DSM5 #DSM #psycho #PsyCow #asps

DSM5 - antisociale-per­soon­lijk­heids­stoor­nis

Gender en classificatie

"De antisociale-per­soon­lijk­heids­stoor­nis komt veel meer bij mannen voor dan bij vrouwen. Wel wordt af en toe de vraag opgeworpen of de classificatie antisociale-per­soon­lijk­heids­stoor­nis mogelijk te weinig aan vrouwen wordt toegekend, wat vooral het geval zou kunnen zijn vanwege de nadruk die in de beschrijving van de nor­mo­ver­schrij­dend-gedragsstoornis ligt op de criteria met agressie."

Ik ben dapper aan het studeren op deze aso-shit. Gelukkig zijn sommige hoofdstukken keikort. Zoals het hiervoor geciteerde. Ja, dat was een heel hoofdstukje.

P.S. (Volgens de officiële [= Groene] spelling schrijf je: 'PS', maar van Simone heb ik geleerd dat het 'P.S.' is. Omdat ik de Witte Spelling gebruik (maar niet voor opdrachtgevers in het onderwijs of bij de Staat - weest niet bevreesd, gij conformisten!), gaf ik haar daar gelijk in en heb toen - uiteraard! - subiet mijn leven gebeterd.)

Je vergeet het postscriptum zelf, zeverlap. O ja, dat was: de links op depont.nl zijn weer in orde gemaakt (met behulp van 301-redirects). Dat heeft webdev Albert afgelopen dinsdag goed geregeld.

P.S. Het voorgaande postscriptum slaat op een stel intussen achterhaalde en ook nutteloos geworden blogsels over dode links (404's) op depont.nl. Ik heb daarom die hele zooi weggeknipt, maar wel eerst een back-up gemaakt met de WayBackMachine.

♪ ♪ ♪

donderdag 17 augustus 2017 | #SophieWalker #vijver #SkyMirror #Kapoor #Pont

Een vijver rondom Sky Mirror

Rondom 'Sky Mirror' van Anish Kapoor wordt at this very moment een vijver aangelegd ontworpen door Sophie Walker (Londen). Dit meldde Tilburgers.nl overigens al op 10 augustus 2017.

Op de site van Sophie Walker krijg je een idee van haar werk. Ook wel op haar Instagram-account: Sophie Walker, Garden-maker and writer, korte naam: walkergarden. Met daar een zomerse foto - compleet met de zwarte toorts - van de tofste tuin OOIT ;) geplaatst door walkergarden op 21 juli, de zomerste dag van 2017.

De foto vond ik op Walker's Twitteraccount @walkergarden, via haar tweet over de De Tuin.

In het Brabants Dagblad van dinsdag 15 augustus 2017 schrijft Bas Vermeer: 'Vijvers & bijzondere tuin: De Pont maakt zich op voor komst kunstwerk Anish Kapoor'.

DP  ↑

zaterdag 12 augustus 2017 | #EgiedSimons #Coils #Disruption #RemappingNature #Warande

Disruption — Warande

Vandaag met met KitLing en Maarten naar de Oude Warande gefietst voor een bezoek aan de beeldententoonstelling Disruption. Remapping Nature. Het weer was weer eens pis, maar toen het ons in de gaten kreeg, werd het allengs prachtig. Onze padvinderstocht was gezellig en leerzaam. Voorlopig plof ik hier een serietje neer van Egied Simons' Coils.

Egied Simons – Coils (2017)

Egied Simons, Coils, 2017

Klik voor 5 foto's
incl. tegel 9 als bonus!


Meer over Egied Simons

  1. Simons Productions - Rotterdam
  2. Op Rotterdam.info: Egied Simons – Radix Morgana - '[wortels en hun relaties […] Welke strategie gebruikt de plant op zoek naar grip en voedsel? […]'

    Hierna volgt nog meer aantrekkelijks over plantenwortels. Maar ik heb er de brui aan gegeven toen me - na een halfuur zoeken in alle hoeken - duidelijk werd dat er misschien wel een expositie is geweest van Egied Simons over wortels en dat die misschien in Trompenburg Tuinen & Arboretum heeft plaatsgevonden, maar dat ik daar via deze amateuristische toerisme-website (waar geen jaartallen staan!) nooit achter zou komen. Bah! 'VVV', noemt zich dat.

    Mocht je eens in de buurt zijn: bezoek tóch Trompenburg, het is er geweldig. God weet kom je er Jantje Beej tegen. En de Max! Die wonen er slechts een natuursteenworp vandaan.

  3. "Radix Morgana" heb ik na al dat gehannes alsnog in een zoekmachine gegooid. De tentoonstelling was inderdaad in Trompenburg geweest, van mei t/m augustus in 2016: De Ster Online - expositie Radix Morgana in Trompenburg.

  4. Egied Simons, compilatie, Liquid Files, 2012

    Egied Simons, Liquid Files, 2012
    compilatie in Het Natuurhistorisch in Rotterdam

    Het Natuurhistorisch in Rotterdam heeft op zijn site een afdeling die elke museumsite een zou moeten hebben: een chronologisch geordend archief. Op hetnatuurhistorisch.nl heet het archief doodleuk & to the point: "geweest". Van en over Egied Simons vind je er veel. Op nummer 1 van de zoekresultaten staat Liquid Files uit een tentoonstelling in 2012.

Speciaal voor KitLing:

Siberische grondeekhoorns in de touwen van Egied Simons

Tamias sibiricus

♪ ♪ ♪

[naschrift] maandag 28 augustus 2017 | #SybrenPolet #poëzie #wortels #// #gedicht

(weer wortels)

De oude natuur — de nieuwe natuur

Let op: je ligt met je hand in de wond
van een wetenschappelijk landschap. Wie weet
ontdek je zo de vrolijke natuurwetenschap:
toekomend lichaam, karakter van cultuur, één-
cellig en ingeboren, ìk erfde het niet.
Opnieuw opgroeiend in bomen, boomwortels
als hagedissen, in eenvoudige betekenissen,
bedenken wij de tekens, de eerste: de boom
een boom, boomwortels als vingers, een bed van
harde vogels en zachte hagedissen.

Onder ons, boven ons is dezelfde zon.
De toekomst groeit als haren op ons hoofd.
De oude hemel van de schedel droomt eronder.

Sybren Polet (1924-2015)

Bron: Neerlandistiek.nl van vandaag met "Gedicht: Sybren Polet - De oude natuur - de nieuwe natuur"

[nog] maandag 8 augustus 2017 | #MaartenVandenEynde #sculpture #Disruption #OudeWarande #TheLastHuman

Maarten Vanden Eynde – The Last Human (2017)

Maarten Vanden Eynde, The Last Human, 2017

Klik voor 6 foto's

maandag 8 augustus 2017 | #MaartjeSmits #poëzie #DeLaatsteMens

Maartje Smits – De laatste mens (2017)

De laatste mens

nu de arena opdroogt
nu een koufront over de tribunes klettert
nu schoothondjes gonzen

en wraakzuchtig loenzen naar
de laatste mens
een volwassen exemplaar
zij pronkt
haar melkklieren waar generaties in zijn verschrompeld

zelfs chimpansees hebben lang geleden
hun interesse verloren

dit is toch geen plek om uit te sterven
de laatste mens tekent hokjes in het zand
om zich thuis te voelen
ze kent alle namen van dieren en andere
begrippen die in onbruik zijn geraakt

Maartje Smits (1986), uit: Hoe ik een bos begon in mijn badkamer (2017).
Zie ook Maartje Smits' eigen website.

Haar gedicht 'De laatste mens' is ook gepubliceerd op Neerlandistiek, op woensdag 2 augustus 2017 (@Neerlandistiek)

zondag 7 augustus 2017 | #Kapoor #Driessen #sculptuur #MuseumDePont #MuseumActueel

Kapoor - De Pont - Driessen

'Anish Kapoor eert directeur museum De Pont', MuseumActueel, vrijdag 4 augustus 2017.

Zo'n berichtje - volgens mij hangt dat hele MuseumActueel aan elkaar van 'berichtjes' - is wel handig soms, maar de redactie van de tekst is kut. "Het [sic] sculptuur", "dat het museum krijgt voor haar 25 jarig [sic] bestaan". Nu ik dit tik, zie ik dat het 'hele verhaal' is overgenomen uit dat andere, maar gelukkig minder nutteloze sufferdje, het Brabants Dagblad – maar ingekort en met de gratis toevoeging van grove taalfouten. In de andere stukjes die ik las, woekerde bijvoorbeeld de domme haarziekte ook al. Nee, MuseumActueel lijkt me voor ons, de dieren die kunnen lezen, geen aanwinst. Aan de omschrijving van Kapoors cadeau hebben we nog wat, maar ook die komt uit het BD:

"Sky Mirror (for Hendrik) bestaat uit een dikke roestvrij stalen plaat van 6,5 meter hoog en 2,5 meter breed. De plaat helt naar achteren en verbuigt van beneden naar boven, waardoor de top ten opzichte van de basis dertig graden is gedraaid. De voorzijde is spiegelend, de achterzijde is ruw."

DP  ↑

donderdag 3 augustus 2017 | #BernardFrize #MuseumDePont #Stedelijk #verf #Stijl #Rops

Bernard Frize – De Stijl – Chris Beekman

Rops & Baken @ De Pont

Toen mijn op een na (inderdaad, demotie!  :-) (IA) beste hedendaagsekunstvriendin en ik op woensdag 19 april 2017 in museum De Pont waren, en ik Haar probeerde bij te houden in Haar nogal chaotisch, neurotisch & psychotisch kriskrassen door de ruimtes achter de (toen afgesloten) grote zaal, vroeg Zij mij: "En waarom vind je dat dan zo mooi?" Ze wees daarbij naar het kleine doek van Frize, waarover ik zojuist had gezegd dat ik er keigek op was.

Aan mijn opleiding geschiedenis heb ik de tic overgehouden dat ik vind dat alles wat je beweert, moet kloppen. Of dat je daar toch minstens je uiterste best voor moet doen. (En omdat objectiviteit nooit lukt - door je eigen opvattingen, die onvermijdelijk je verhaal, je geschiedenis kleuren & vervormen - moet je altijd duidelijk zijn over dat eigen standpunt. Maar nu dwaal ik nog verder af dan ik doorgaans al zo graag doe.)

Waar was ik. O ja, hiero. Misschien kwam in Rops' vraag het woord 'dan' - dat verbazing uitdrukt in die vraag - helemaal niet voor. De zin zit wél zo in mijn kop. Als hij feitelijk anders was, dan herinner ik me hem toch zó door de manier van vragen: gehaast, niet werkelijk geïnteresseerd in het antwoord (zoals zou blijken). Ook zat er iets erin vannuh: hoe kom je daar nou bij, om dat mooi te vinden?

Het deed me denken aan 'vroeger', jaren 60, Valkenswaard. "'t Is krek Picasso!" was nogal eens de spottende en negatief bedoelde reactie op een modern (niet noodzakelijk abstract) schilderij of op de tekening waarop een kind zijn Opoe van moeders kant had getekend. Maar deze Picasso-associatie heeft geen betrekking op Rops - ik verdenk haar (oeps, Haar, bedoel ik) van van alles (en nog veel meer), maar niet van complete achterlijkheid.

Klein doek, grote klasse

Onder de kleine afbeelding zitten drie stuks 'Suite Segond', namelijk:

  1. dezelfde maar groter
  2. dezelfde met fletsere kleuren
  3. een heel andere: horizontaal en ook fantastisch mooi, eveneens uit 1980

Kutmiddag

Die woensdagmiddag, waar ik me met mijn hardleerse, naïeve zultkop heel erg op had verheugd, was in (minstens) één opzicht een kutmiddag. Alle assertiviteit die ik in '10 of '11 had opgedaan (in de groep van akela Janke van de PsyQ), liet me in de steek. In plaats van te zeggen: heej, verrekte Rops van Gils, ouwe neuroot, vat 'n haffel ropsepam 100 mg en blijf ff staan, dan probeer ik uit te leggen waarom ik dat kleine doek van Frize zo geweldig vind… Nee, in plaats daarvan peinsde en aarzelde ik efkus, en kennelijk een paar seconden te lang.

Madame wachtte echter geen extra paar seconden op mijn eventuele antwoord en was alweer 5 meter verder, 'keek' even naar 'iets', liep weer door, hief dramatisch maar vooral pathetisch haar armen ten hemel en gaf een privéminisoloamateurtoneelvoorstellinkje. Haar tekst luidde: "O, wat een onrust en lawaai! Ik verwacht in een museum rust en stilte!" en ze slaakte een diepe, al even pathetische en gefakete zucht. Haar tekst kwam eruit zoals gebruikelijk is bij toneelspelers: ongeloofwaardig en gemaakt, en was in Rops' geval - drong later pijnlijk tot me door - misschien meer bedoeld om te zeggen dat ze liever niet was gekomen. [Correcties op mijn weergave en interpretatie zijn welkom, Rops. O, natuurlijk, pardon & excuseer, uiteraard pas wanneer het U belieft, en Uw bestuursverplichtingen het U toelaten, o goddelijke Hoogheid.]

Rops & Baken drinken eindelijk koffie! Museum De Pont, 20170419

Rops & Baken eindelijk samen aan de koffies
(discreet achter de linker palmstronk  :)

Maar inderdaad, nu ze het zei… en ik efkus niet keek naar een schilderij… hoorde ik ook wat geluiden!  :)  [We hadden inderdaad de pech dat in de grote zaal Runway van Fioana Banner werd opgebouwd.] Kortom, bij vlagen was Mevrouw ongenietbaar.

In de tuin (mits zittend op een bankje en niet over de paadjes tussen planten door lopend) en in het Pontcafé bij de koffies was het best gezellig, eerlijk is eerlijk. U merkt het (weer), lezer, mijn verhouding tot Fops is nog steeds ambigu. Dat is Latijn, en heel zwak uitgedrukt. Dat ambigue zal wel blijven, denk. Tot ver na het einde der tijden.

Oké dan. Dit was de voorlopige & ook ietwat vreemde inleiding op een poging alsnog te zeggen waarom ik Bernard Frize's doek met de ronde vellen verf - met veel ervan in primaire kleuren - zo gaaf vind.

Meer dan een zwakke poging zal het niet worden, want ik ben geen kunsthistoricus of anderszins geoefend kunstbeschouwer. Zo'n waardering - dat Suite Segond zo gaaf is - is bovendien hartstikke persoonlijk en subjectief. Waarbij in dat persoonlijke een massa beïnvloeding en toevallige ervaringen zit opgeborgen: opvoeding, onderwijs, vrienden, hobby's, zelf olieverf op zelf gespannen doeken hebben gesmeerd (en dan ook maar meteen in de groeven van de elpees van Miles Davis die ik dan draaide), museumbezoeken, stukjes schrijven in de schoolkrant over bijvoorbeeld Roy Lichtenstein in het Van Abbe, geschiedenisles krijgen van Theo, een kunsthistoricus hebben liefgehad, van de Heuvelse Maria Mavo [Hoogvensestraat] een (geplande) 'musische afdeling' proberen te maken van het [verraderlijke] Willem II College [Tilburg-Zuid], en ga zo nog maar hendig een A4'tje door.

Omdat Rops op die gedenk- & merkwaardige woensdagmiddag behalve opgefokt (zenuwachtig? nee, onmogelijk - hooguit als ze toen, zoals ik later ging vermoeden, iets in haar schild voerde) ook kinderachtig deed, zal ik - zoals ik dat vroeger deed voor mijn schattige mavoklassen in de Hoogvensestraat 128 - schilderijen als die van Frize voorzien van wat context. Voor zover ik dat kan. Aan Frize zelf zijn we dan over een halfjaar wel toe.

Maar nu eerst een - in meer dan 1 opzicht niet overbodig - schoonheidsslaapje. Het is gvd al:

har@harbeidbak:~> date
enter
do aug 3 03:53:16 CEST 2017

[hetzelfde etmaal maar enige uren later]
Hier ben ik weer! Laat ik beginnen met een van de 11 video's die ARTtube heeft gemaakt voor het Stedelijk in Amsterdam over kunstenaars en onderwerpen die van doen hebben met De Stijl. Nummer 1 wordt de video over Chris Beekman omdat ik zijn werk mooi vind (mooi? oeps! & eusj! - let op je woorden! je moet 'spannend' zeggen - of nee, dat is ook al passé - 'relevant' en 'urgent', o ja, iconisch, ook iconisch) én omdat hij anarchist was (anarchisten krijgen van mij altijd duizend bonuspunten extra bonus vooraf, ongeziens & bij voorbaat & onvoorwaardelijk).

Chris Beekman, De Stijl Defector from ARTtube.

Helaas moet ik alweer kappen & wéér pitten, want het gedoe met die verrekte Vimeo-video kostte me ruim een uur! En ik heb een slaapstoornis van hier tot Bedaf. Het gepiel met de verschillende 'videoformaten' zal me nog wel meer tijd gaan kosten. Ik heb het bijvoorbeeld nog niet voor mekaar dat met een en hetzelfde JavaScript zowel Vimeo- als YouTube-video's responsive worden geschaald. Dag & doei & doeg & houdoe & bedankt & wordt vervolgd.

♣  ⅋

De html-validator van W3C controleert de html5 van deze pagina en toont eventuele fouten en 'waarschuwingen'.