Blog
Natasha
2017/3


  Blog Natasha — door Harricot

blogsels

donderdag 26 oktober 2017 | #Stedelijk #Amsterdam #opvolger #directeur #Ruf

Stedelijk Museum Amsterdam

Gezocht: nieuwe dirk

  1. stedelijk.nl/nieuwsberichten/directeur-beatrix-ruf-treedt-per-direct-terug-als-directeur-van-het-stedelijk-museum [404] - "10 oktober: Beatrix Ruf ontslagen". Nee, zo staat het er natuurlijk niet. Ruf was geen gewóne arbeider! Er zijn speciale gebruiken en extra eufemistisch taalgebruik wanneer een directeur wordt buitengegooid. (Bijvoorbeeld: 'afscheid', 'terugtreden', 'zelf besloten, in het belang van het museum', 'vanwege speculaties in de media', 3 maanden worden doorbetaald, en verder vertelt niemand of Ruf de van de gemeenschap ontvreemde 4 ton gaat terugbetalen aan het Stedelijk of dat ze er gewoon iets leuks van koopt.)

    Het oorspronkelijke persbericht is foetsie en het doorgehaalde adres hierboven levert een 404 op. De tweede versie van het persbericht is van 17 oktober. Voor het geval ook deze nieuwe pagina verdwijnt, is heb ik hiervan wél een back-up gemaakt met de WayBackMachine. Slordig van me: juist van een eerste versie is het vaak de moeite waard een kopie te maken.

  2. "De opkomst en ondergang van Beatrix Ruf", door Sandra Smallenburg, NRC 2017-10-17. Informatief, zo lees je nog eens wat! Als ik het goed lees, is het tweede gedeelte, getiteld 'Reacties uit de kunstwereld', samengesteld door Arjen Ribbens. De laatste twee reacties zijn mokerslagen. Ze zijn van Peter van den Brink, directeur van het Suermondt-Ludwig-Museum in Aken, en Willem Baars, galeriehouder en kunsthistoricus. De titels van hun reacties zijn achtereenvolgens: ‘Raad van Toezicht zou ook moeten terugtreden’ en ‘De mensen die Ruf hebben aangesteld moeten zich schamen’. En ik geloof dat beider mokerslagen niet alleen flink dreunen, maar ook precies de kern raken. (WBM)

  3. "Stedelijk Museum: wie durft het aan?" – NRC, geen vermelding auteur, 2017-10-25 (WBM) Het artikel bevat behalve een vet wrede video van Jordan Wolfson, Colored Sculpture (2016), close-up (Luma, Arles), een lijstje van 10 kandidaten en een afbeelding van de toffe Matisse La perruche et la sirène uit 1952. (De genoemde reservekopie is van 25 oktober. In een WBM-kopie van donderdag 9 november 2017 staan de namen van de auteurs - Daan van Lent & Sandra Smallenburg - inmiddels boven het artikel.)

  4. "Jan Willem Sieburgh per 1 nov 2017 de interim-zakelijk directeur", meldt de site van het Stedelijk. Dat is al heel wat! Dat er iets staat op de SMA-site, bedoel ik. Ook op Twitter is niet meer te vinden dan verwijzingen naar de twee eigen artikelen. Aha! dacht ik, toen ik het woord 'Stedelijk blog' bespeurde in de footer van de pagina's, onder "Blijf op de hoogte". (Jazeker wel, "Stedelijk blog" is hier één woord en dus keifout gespeld, het gaat niet over een stedelijk museum of stedelijk stoeptegeltje of zo, maar over "het Stedelijk". Stedelijk is hier geen bijvoeglijk, maar een zelfstandig naamwoord.) Dus, zoef, erheen. Bummer! De Stedelijkblog gaat (nu, 2017-10-26) niet verder dan 25 april 2017.

SMA  ↑

vrijdag 20 oktober 2017 | #cultuuronderwijs #Rijksmuseum #Reichskulturkammer #NederlandscheKultuurkamer #cultuurpolitiek #indoctrinatie #nationalisme

Rijksmuseum

Verplicht naar de Nachtwacht - übertof und supergeil!

"Misschien is het een leuk ideetje om ze hier een speciaal uniformpje bij aan te laten trekken? Bedrukt met: Rijkscultuurjeugd. En daaronder het kabinetsmotto: Zonder gemeenschap geen individu." Aldus Christiaan Weijts in zijn leuke column Rijkscultuurjeugd (NRC, 2017-09-29, en hier als pdf [133 KiB]; op 11 oktober ook verschenen op Cultureel Kapitaal van het @LKCA_)

Luchtig maar tegelijk bloedserieus veegt Christiaan Weijts (@chr_weijts) in zijn column 'Rijkscultuurjeugd' de vloer aan met het zwakzinnige idee dat de Staat scholen zou mogen verplichten hun leerlingen ten minste één keer in een bus te proppen en ze in het Reichs, sorry, het Rijks bij te brengen hoe geweldig Wij ooit waren, want kijk: daar hangt de Nachtwacht! Dat kunnen alleen Wij!

Ook Marijn Cornelis (@MarijnCornelis) van CultuurSchakel (Den Haag) reageert negatief op het cultuurpakketje van Rutte III in haar artikel "De Nachtwacht als pleister op onze identiteitscrisis" (5 oktober 2017 op lkca.nl). Ze betoogt dat "dit plannetje […] van vier vermoeide heren" niet beantwoordt aan de voorwaarden van het geldende rijksprogramma 'Cultuureducatie met Kwaliteit' en voor hen slechts een symbolische onderhandelingsbuit is "over de rug van scholen en kinderen".

Op 17 oktober schrijft Ko van 't Hek in Trouw "Musea worden door het kabinet misbruikt voor de Nationale Identiteit". Van 't Hek stelt vast dat velen in de museum- en kunstwereld het neoliberale, a-culturele kabinet-Rutte III dankbaar lijken te zijn dat het überhaupt iets over kunst zegt. Hij besluit met: "Musea, met het Rijksmuseum voorop, zouden moeten weigeren om, na alle nietsontziende bezuinigingen, op deze manier misbruikt te worden. Dat zouden ze niet moeten pikken. Kunst gaat niet over de identiteit van een natiestaat. Musea zouden schouder aan schouder moeten staan en zeggen: nee, niet op deze manier." (@kovanthek - Ko werkt samen met Yuki Kho, @yukikho)

Reichs  ↑

[ALWIRR een tussenwerpsel, uitwerpsel, naschrijfsel, 2017-11-17 – bij het ochtendgloren: de Academielaanhaan (die woont op de boerderij op de hoek) kraait al z'n best.] Over het tje achter 'oogappel': het oogappeltje slinkt de laatste dagen in hoog tempo nog verder. Naar de omvang een steeds moeilijker zichtbaar oogappelpitje.

Het is té erg met haar. Ik vrees dat er maar 2 mogelijkheden/verklaringen zijn. Kort gezegd: óf S heeft een (halve) asps, óf ze is een gewetenloze nepperd. Nou is het lullige dat dat allebei tegelijk kan: een van de 7 mogelijke kenmerken van een asps is het "geen last hebben van een geweten". Welke van de 2 (of 3 dus) het ook is of uiteindelijk blijkt (ik speur door), ik ben er soms keiverdrietig van. Zie verder (over de DSM5 e.d.) de afdeling voor inloggers.

woensdag 25 oktober 2017 | #0000uur #Hmm #Rops

[naschrift, tussenwerpel, woensdag 2017-10-25] Hm… dat was een beetje ál te haastig haastwerk, dat boeketje rozen. Mijn (weinige) gedichten in de schoolkrant, een halve eeuw geleden, waren wat minder flapdrollerig. Ik heb het maar verwijderd. Overigens niet alleen wegens het gebrek aan kwaliteit, maar ook omdat het eindelijk tot me door begint te dringen dat zelfs een gehalveerde rozendoornmolecuul een absurd overdreven groot gigakado zou zijn voor Übergod Van Gils De Bruijn uit Gils. Ja, ze is tamelijk eh… tering, hoe zeg ik dat nou eens zónder mijn lievelingswoorden te gebruiken? Ik weet het niet. Opgelicht worden zonder het te weten, maar waar je toch zelf bij zit (tijdens een gezamenlijk bezoek aan museum De Pont), dat zijn voor mij zulke buitenaardse verschijnselen, dat ik er geen korte en begrijpelijke termen voor kan vinden. Ook de DSM5 schiet tekort, hoewel… [knip].

[Toevoeging op 2018-06-15 - mijn toon zal steeds berustender en mijn mening over Simo Nep steeds harder worden, denk ik] Geknipt had ik: 'Hoewel 3 van de genoemde kenmerken van de antisociale persoonlijkheid wel van toepassing zijn. Vrees ik. Namelijk: 1. met mensen 'spelen', 2. liegen en bedriegen en 3. gewetenloos, geen scrupules, geen empathie.' Ingewikkeld vind ik wel in hoeverre dergelijke 'vaardigheden' overeenkomen met/passen bij narcistische 'talenten'.

— – -

zaterdag 14 oktober 2017 | #0000uur #Yo #Rops

Yo! Rops! Proficiat!

ℛ ❦

Simone Rops, Cul de Sac, Incubate '15

Simone, Tänzerin & Grote Roergangster

[Zondag 2018-05-06] Weggekipt: een knullig 'gedicht' voor haar verjaardag. Het was (zie eventueel het Internet Archive) iets met 'oogappel', maar dat moest maar eens afgelopen zijn.

Prunus serrulata, Academielaan

Klik voor 3 pruniiiae's
in bloei (2x)
en met sneeuw (1x)

[naschrift, tussenwerpel, dinsdag 2017-10-24] Niet alle rozen zijn appels (stel je voor zeg!), maar omgekeerd zijn wél alle appels rozen. De appel (Malus domestica) is een lid van de rozenfamilie (Rosaceae). En inderdaad, ook zijn broer de peer is een enthousiast familielid. Maar er zijn er nog veel meer. Honderden! Ook de prachtige pruim, de melige mispel, de Perzische perzik, de elegante egelantier, helaas ook al die identieke prunussen waar voor- en achtertuinen en plantsoenen van vergeven zijn, en… de lieveling van Max de Max: de leuke lijsterbes!

Iets zeggen over appels en rozen was ik sowieso al van plan, onder meer omdat ik in de afdeling flora pagina's ga maken over de tweestijlige meidoorn en de mispel (beide in het Cobbenhagenpark, Tilburg) en uiteraard ook over de lijsterbes.


Nu was er vorige week door Simone's verjaardag een reden bij gekomen, namelijk een appelboompje. Eh, tja.

Volgens de middenstanders van geefeenboompje.nl heeft een appelboompje de symboliek van 'oogappel', dus dat je om iemand geeft. Zoals hun tekstschrijver het formuleert: "Dit appelboompje is voor iemand die heel speciaal is. Wanneer je iemands oogappel bent, betekent dit dat je erg waardevol bent voor deze persoon. Met dit boompje laat je zien dat diegene jouw oogappeltje is. […]"

Het is het commerciële gezever van een 'copywriter' om De Mensen iets aan te smeren, in dit geval ontelbare appelboompjes, maar de misschien 'zelfverzonnen' symboliek kwam me nu goed uit.

De booodschap van het boompje of de appel (ze wisselen die twee zaken vakkundig & gehaaid af) is namelijk precies wat ik Simone al ruim twee jaren aan d'r verstand probeer te peuteren, namelijk dat ik niks van haar 'hoef' behalve contact over filosofische shit, en moderne kunst bij De Pont, én over de zaken die zonder praten alleen nog juridisch kunnen worden opgelost. Dat wéét ze ook allemaal verrekkes goed. (Zoals de meeste lezers weten, en zeker de inloggers, heeft Simone wel een paar lastige complicaties doen ontstaan. Maar waar een wil is, etc.) Bij dit soort gedoe, zeker als er telkens een 'schepje' bovenop wordt gedaan, ben ik nogal koppig. Traag van begrip, maar koppig.

☀ ☀ ☀

zaterdag 7 oktober 2017 | #ICP #HanBennink #Bennink #75 #InstantComposersPool #Stilburg #FreeJazz #GeïmproviseerdeMuziek #Tilburg

ICP — Instant Composers Pool

Paradox — Tilburg

Hé, Rops-de Bruijn tot Gils, vette jazzfreak, gade meej? [Ik doe kaartjes doen.]

[Naschrijfsel, dinsdag 2017-10-10] Het was keifree, zaterdagavond! (Dus nog vetter dan chill & wreed!) Bennink is het hele jaar jarig. En terecht. Hij is nog steeds een beest. Ik houd van 'm! Al menig decennium. :) Een foto van de hele band in actie en eentje met Mary Oliver, Tristan Honsinger en Ernst Glerum.

Op de ICP-site vind je een overzicht & geschiedenis.

♮♪♫ ♫♫ ♯♬❣

nog donderdag 5 oktober 2017 | #Stedelijk #Amsterdam #VanGilst #Ruf #koers #bezoekersaantallen #AvantGarde #FrankStella #1988

Stedelijk Museum Amsterdam

Richtingenstrijd: kassa vs. kunst

  1. "Zakelijk directeur Karin van Gilst vertrekt bij Stedelijk Museum" – Daan van Lent, NRC, 20170829

  2. "De twee directeuren van het Stedelijk konden nooit goed met elkaar overweg," Daan van Lent & Arjen Ribbens, 20171005, 20:22h [De twee directeuren, etc. pdf, 702 KiB]

  3. "Interne strijd tussen twee directeuren Stedelijk Museum," Daan van Lent & Arjen Ribbens, 20171005, 22:24h

  4. [naschrijfsel, 2017-10-12 (1)] Geld ruft niet. Of wel? Van der Lent en Ribbens schrijven vandaag in 't NRC "Stedelijk onderzoekt nevenactiviteiten directeur Beatrix Ruf." ("Op de lijst [nevenactiviteiten] ontbreekt de naam van haar adviesbedrijf Currentmatters.")

  5. [naschrijfsel, uitwerpsel, 2017-10-12 (2)] Geld ruft. Neoliberale privatiseringen van musea zijn misdadig, want niet alleen is dat op zichzelf al diefstal (van kunstbezit), ze leiden ook nog eens tot corruptie en diefstal van geld (gemeenschapsgeld, voor zover dat kan bestaan onder het kapitalisme). Van der Lent en Ribbens werken bij een deftige bourgeois krant en gebruiken andere bewoordingen in hun artikel met de veelzeggende kop: "Gratis kunst die stiekem toch 1,5 miljoen kost." NRC 2017-10-06. Het verzwijgen van de betaling van 1,5 miljoen voor een geschenk (sic) noemen ze een 'flater'. Maar tussen de regels door krijgen ze de lezer wel woedend. Tenminste, déze lezer.

  6. Gratis kunst, etc. als pdf [852 KiB]

  7. Voor een beetje nostalgie: een vette Stella in het Stedelijk in 1988, toen het Stedelijk nog van de stad was. [fotograaf: Stip of HB - nog uitvissen.]

    De foto zat in een doos afdrukken en negatieven met daarbij nog veel meer Stella. Maar ook Miro, De Kooning, Malevich, eh… van alles!  :) Op die Stella na zitten ze allemaal nog in die doos. Alleen al bij de aanblik van die doos grijp ik subiet naar een strip pills van fabriek Janssen in Turnhout. De foto's uitzoeken en de correcte gegevens (waar, wanneer, wie, waarom, waarmee, welluk) verzamelen is krankzinnig veel werk.

    Gelukkig had ik al in de jaren 70 op het Moller de tic ontwikkeld: "registreer secuur alle historische data". Elke fotoafdruk heb ik sindsdien op de achterkant voorzien van een verwijzing naar het negatief. Dat scheelt.

    Maar dan… alles digitaliseren. Met een fucking flatbedscanner. De negatieven een voor een nauwkeurig in een plastic raamwerkje onder het deksel toveren, zonder stofjes en vingerafdrukken. Deksel dicht, op m'n doos een voorbeeldscan maken, daarna een goeie bestandsnaam invoeren en dan pas de feitelijke scan maken. Deksel weer open voor de volgende — en dat zo verder, met een zere en niet meer recht te buigen rug en een slappe lul, uren en uren en uren en uren. En uren.

  8. (Vergeefs) zoekend naar de titel van het zojuist genoemde schilderij(!) van Stella stuitte ik op een leerzame kunsthistorische beschouwing door Evert van Uitert: Frank Stella in het Stedelijk. Een postmoderne carrière, De Gids, jrg 151 (1988). Van Uitert schrijft over Frank Stella's ontwikkeling en inspiratie, diens tentoonstelling in 1988 en die in 1970, en over de vraag of Stella stijlbreuken te verwijten zijn of dat hij - zoals Picasso een modern genie was - een postmodern genie is.

  9. Toen Jantje Beej naar het Piet Zwart ging, heb ik haar een paar 'kunstboeken' gegeven, onder meer een boekje dat bij de Stella-tentoonstelling hoorde. Dat was een goeie zet van mij, want in juli dit jaar haalde ze haar master.  ;-) Ik vraag het haar natuurlijk weer terug! Neen, tuurlijk niet, alleen te leen, voor slechts efKUS. En ik hoop dat Stip de catalogus heeft. Als het meezit, kan ik hier op de site een paar geinige kleine verzamelingen Stella et cetera neerpleuren voor De Mensen.

⇝⇜

donderdag 5 oktober 2017 | #Pont #MuseumDePont #nieuwsbrief #oktober

Museum De Pont — Nieuwsbrief oktober 2017 (IA)

  • Anish Kapoor — Sky Mirror
  • WeerZien — jubileumtentoonstelling
  • Anton Henning beschildert de Salon
  • Documentaire over De Pont
  • De Pont in Tilburg en cultuurhuis de Warande in Turnhout, twee geinige steden die ooit een keigave spoorwegverbinding met elkaar hadden, die gesloopt is door de heersende neoliberale asfaltzombies.
  • Varia & stuff & dingetjes, wittunni

DP  ↑

maandag 2 oktober 2017 | #limonade #plestiek #plastic #cola #CocaCola #corporatocracy #kapitalisme

Coca-Cola & z'n aandeel in de plasticsoep

Campagne Greenpeace

Greenpeace-campagne tegen Coca-Cola, een limonadefabrikant die het recht denkt te hebben onze oceanen vol te plempen met zijn plastic flessen

De kop van het artikel zag ik vanavond op De Morgen.be, maar mijn proefabonnement bleek dood. Op, leeg. De bron die werd vermeld, was Trouw.nl. Auteur: Joop Bouma. Vandaar hier toch dat artikel. Maar voor de fans (van oceanen, cola, oceanen cola, of van mij, naturellement, heb ik gauw een pdf'je gebakken: Greenpeace vs. Coca-Cola, etc.. [pdf, 174 KiB] Uiteraard ook voor mijn muze (of ex-muze — dat wisselt nogal) en colagrootverbruiker Simone.

[aanvulling #2, 2017-12-30] Belén Fernandez (@MariaBelen_Fdez) geeft een goed overzicht van de activiteiten van het grandioze kutbedrijf Coca-Cola. Coca-Cola: Red-and-whitewashing the empire, Al Jazeera, 2017-12-23

"Created in 1886, Coca-Cola is an almost universally recognised brand - with its red and white logo - and operates in more than 200 countries. Besides constituting an empire in its own right, Coke is thus able to serve another useful function: that of buttressing US imperialism."

[aanvulling #1] "Kersttruck van Coca-Cola stuit op weerstand in Groot-Brittannië" "[…] Public Health is bijzonder fel over het feit dat de rode truck […] ook hele arme gebieden aandoet". Iedereen weet immers dat vooral dáár mensen door limonadeverslaving vroegtijdig muteren in tandeloze vetkwabben met obesitasjes gevuld met plestieken flesjes coke. (Zelfs ik ben - plaatselijk, rondom het midden - al een vetkwabsel, terwijl ik alleen maar een paar halveliters van dat spul in de koelkast heb, slechts voor eventueel bezoek van S. of S. of T.)

Brekend!

Lekkend! Doorlekkend!

Als stomme lul & parttimeloodgieter dacht ik altijd het patent te hebben op het maken van een lekkende vijver (en daarmee een hele dag en m'n zakgeld te vergooien en m'n rug naar de immer nabije kloten te helpen), maar ook de zeiltjesplekkers die bezig zijn geweest bij Sky Mirror zijn übersukkels van heb ik Ü daar.

Museum De Pont: Vijver bij sculptuur Anish Kapoor staat even droog, BD.nl, maandag 2 oktober 2017, 11.01h.

DP  ↑

zondag 1 oktober 2017 | #Kapoor #Postcard #FinancialTimes

Van alles & snel & slordig & half uit me hoof

Postcard from…

Hoe dat afloopt hierboven met die embed-toestand van een Instagram-post van de_pont_museum — je ne sais pas encore oder so etwas. Men zal zien. In ieder geval is hier alvast een (ook heel snelle, maar toch goed gelukte) pdf van het artikel zelf: Postcard from…, by Claire Wrathall in de Financial Times van 29 september 2017. [pdf 167 KiB]

DP  ↑

donderdag 28 september 2017 | #Oktoberrevolutie #1917 #bolsjewieken #Lenin #Reds #1981 #JohnReed #WarrenBeatty

Tien dagen die de wereld deden wankelen / Reds

Boekvoorstelling, film met inleiding door Thomas Blommaert (Epo)

John Reed - Tien dagen […] / Warren Beatty - Reds (IA) De Roma, Turnhoutsebaan 286, 2140 Borgerhout (bij Antwerpen)

Het boek is bereberoemd. Het is het ooggetuigenverslag van de jonge Amerikaanse journalist John Reed: "… als een razende reporter van hot naar her, brengt hij verslag uit van de toespraken van Lenin over “Brood, vrede en land”, staat op de eerste rij bij de bestorming van het Winterpaleis en woont de bezetting van fabrieken bij. Een boek dat de geestdrift van die periode geniaal weet te vatten […]"

Reds duurt keilang - 3 uur en 'n kwartier - maar dan heb je ook wat. Gehad.

Van de zojuist genoemde site (epo.be): "Warren Beatty regisseert en vertolkt zelf ook de hoofdrol. Verder spelen onder meer Diane Keaton, Jack Nicholson en Gene Hackman mee. […] In 2008 riep het American Film Institute (AFI) de film uit tot een van de beste epische films ooit."

Heeft dit iets met kunst te maken, Baken? Neen, nou, jawel, cinema is vaak ook kunst. Bovendien verdient deze poging van de werkenden om aan de macht te komen, de productiemiddelen in bezit te nemen en daarmee het kapitalisme en imperialisme te vernietigen - *even extra lange adem hapt* - alle aandacht. Uiteindelijk is ze immers mislukt, dus zullen nieuwe, betere pogingen volgen. Wat ik je brom. *brom brom*

Het is allemaal te doen in De Roma. Dat is in Bels, dus, en ik citeer: "In de inkomprijs is bovendien een exemplaar van het boek (normale verkoopprijs € 24) inbegrepen! En nog een fijn extraatje: de wodka zal koud staan. Nazdrovje!"

☭ ⚑

zondag 24 september 2017 | #QiuZhijie #Qiu #Zhijie #JourneysWithoutArrivals #Abbe #VanAbbeMuseum #Eindove #Eindhoven

Qiu Zhijie

Journeys without Arrivals

Vandaag met Bert & Jannie – en Sandra was er ook – naar het Van Abbe geweest voor de tentoonstelling van Qiu Zhijie. Fantastisch!

Door nou nét de afgelopen week 4 heavy scripties, had ik niks voorbereid. Dat was stom. Het was de laatste dag van Zhijie's tentoonstelling, dus ff op herhaling gaan zoals ik dat in De Pont telkens flik, gaat niet. Baken balen! Want 'n namiddag is véél te kort voor de 10 zalen en zaaltjes in het oude gedeelte van het museum, allemaal met werk van Qiu Zhijie.

Qui Zhijie, Try to Understand My Own Work, detail

Klik voor 9 foto's:
Tattoo (1994), Try to Understand My Own Work (2016)
Camouflage, Weeks,
Eunuch (2014), Historian (2010),
Copying the Orchid Pavilion Preface 1000x.


Toen ik in Tilburg in de NS-bus naar Eindhoven neerplofte (op een paar trajecten reden dat weekend geen treinen), had ik zoals gezegd bijna niks voorbereid - zelfs nauwelijks de site van het Van Abbe bekeken, over Qiu Zhijie! Ook de video, die ik hier gauw neerzet en dan mijn nest in duik, heb ik pas zojuist bekeken.

vrijdag 22 september 2017 | #PierreKemp #gedicht #poëzie

Pierre Kemp

Staande slapen – Slapen gaan (wit)

Staande slapen

Ik wil wel blijven staan
in zulk een licht,
maar ik wil ook slapen gaan
met héél mijn gezicht,
met al mijn armen en benen,
met al mijn vingers en tenen.
Ik wil weer een tijd uit de levenspijn
en verdoofd van de zon doorschenen zijn
als de bloemen en staande slapen.

     *

Slapen gaan (wit)

Er speelt nog een witte gedachte
tussen de bladeren en de maan.
Ik lig nog op iemand te wachten
om samen een droom aan te gaan.
In dromen staan dingen geschreven
en andere dingen gedrukt,
die in het eenvoudige leven
mij nooit zijn gelukt.

Pierre Kemp (1886-1967)
uit: Het regent in de trompetten. (2017)

In het Bonnefantenmuseum, Maastricht: De Hand van Pierre Kemp – Studies, schetsen. werken op papier. 22 09 2017 - 07 01 2018

Wiel Kusters heeft op bonnefanten.nl een mini-biografie over Pierre Kemp geschreven.

— – -

dinsdag 19 september 2017 | #EkinOnat #LRRH_ #Biennale #Arte #Venezia #kunst #engagement #Turkije #KitLing #Maarten

Ekin Onat & LRRH_

Biennale Venetië

LRRH_ ART EDITION BY EKIN ONAT from LRRH_ on Vimeo.

Ekin Onat “Objection” at The Pavilion of Humanity in Venice, May 10 – Nov 26, 2017

"The artist has realized three textile pieces in collaboration with LRRH_ for the exhibition “Objection” at “The Pavilion of Humanity” on the occasion of the 57th Venice Biennale.
“There is no lack of security here” are three works developed by the artist and LRRH_ . The 50 meters long runner is laid on the two stairways in the exhibition space and will be on sale after the show. Just like the 4.5 meters long and 3 meters wide dining room carpet it is printed with fake police patches, scattered over a plain of shredded riot sticks. At the show Ekin Onat will undertake a performance involving Turkish riot-police uniforms, worn over a catsuit. It is printed with newspaper texts, dealing with political violence and comes into vision when she takes off the jacket. The performance, as well as the prints clearly reveal Onat as a decided opponent of the current political regime in her native country. In her works she plainly articulates her political discontent, illustrating issues such as politicised gender and national identity."

KitLing en Maarten lopen (en varen) nu rond in Venetië. Ze stuurden me gisteren een foto waar ik helemaa lyrisch van werd (nacht, gebouwen, water, gondels, lichten, kleurschakeringen — nee, nee, ik moet vragen of ik de foto hier mag plaatsen!)

Zo juist mailde Maarten me een andere foto, een van een donkere muur met daarop in neon 'geschreven' "There is no lack of security here". Het onderwerp van de mail vertelde dat ze op de bus stonden te wachten, maar de foto had geen toelichting. Aha! Dat was intrigerend genoeg om binnen 5 tellen http://scontent.cdninstagram.com/t51.2885-15/s480x480/e35/18808815_etc_etc... deze afbeelding te vinden [gelukkig meteen een kopie op Internet Archive gemaakt: reservekopie] en nóg sneller te weten dat het werk van Ekin Onat (@EkinOnat) is. Het hoort bij haar tentoonstelling 'Objection' op het 'Pavilion of Humanity'.

("Gewone" jaloezie, afgunst - ik heb er zelden last van. Maar nu dacht ik toch wel even: godverdegodver (bis), was ik daar nu ook maar. Wat een fantastische dingen om in het echie te zien! En op middelbare leeftijd alsnog te leren zwemmen - gewoon op straat, wreed!)

Ook LRRH_ (@ART_EDITION_BY) heeft een belangrijke rol gespeeld bij de totstandkoming van 'Objection'. Maar hoe 't allemaal precies zit, weet ik nog niet. Na het zien van de video denk ik dat LRRH_ gespecialiseerd is in stoffen, naaien en stikken. Maar misschien doe ik LRRH_ nu tekort.

Misschien moet iedereen in de jungle van de Biennale zelf maar hard genoeg rondbazuinen wat zijn aandeel is geweest. Nu lees ik op LRRH_ ART EDITION BY EKIN ONAT (ik laat de full caps maar zo - bazuinen is immers BAZUINEN): "'There is no lack of security here' are three works developed by the artist and LRRH_ . The 50 meters long runner is laid on the two stairways in the exhibition space and will be on sale after the show. Just like the 4.5 meters long and 3 meters wide dining room carpet it is printed with fake police patches, scattered over a plain of shredded riot sticks. At the show Ekin Onat will undertake a performance involving Turkish riot-police uniforms, worn over a catsuit. It is printed with newspaper texts, dealing with political violence and comes into vision when she takes off the jacket.'

Wat me bij het webgrasduinen opviel (en stoorde), is dat je slechts sporadisch tegenkomt dat 'The Pavilion of Humanity: Objection' een gezamenlijk project is van Ekin Onat en Michal Cole, een Londense uit Israël. Over elk van beiden heeft The Guardian een artikel. Over Cole: "Hot under the collar: Venice Biennale artist uses 27,000 neckties for installation". (De ondertitel is nog langer.) (Donderdag 11 mei 2017, door Hannah Ellis-Petersen) Over Onat: ‘Art is my weapon’: meet the Turkish artist taking on Erdoğan. Guardian, 11 april 2017, door Nosheen Iqbal (@NosheenIqbal).

nog zaterdag 16 september 2017 | #RiekusWaskowsky #gedicht #regen #poëzie

Een niet aflatende stroom gedichten over regen of toch minstens met een drupje regen erin. Al weken! Geen wonder dat de waterweergoden als dank en ter aanmoediging alsmaar nieuwe wolkbreuken hemelwater uitbraken over de mensen & hun daken. Niet aflatend stromende regen laten stromen — dat is een druipnatte regengodendroom. Lijkt mij.

Gedicht: Riekus Waskowsky – Reisopdracht

Reisopdracht

en als je weggaat …

regen, er dreigt regen,
storm blaast zand
over de wegen,
men moet z’n ogen beschermen.
angstige vogels zwermen
boven het land.
de lucht is zwart.

… zeg langzaam:
Ik hou van regen.
Ik hou van storm.
Ik ben niet bang.

Riekus Waskowsky (1932-1977) — uit: Verzamelde gedichten (1985)

Riekus Waskowsky op rotterdamsedichters.nl

 ☂☂☂

zaterdag 16 september 2017 | #Pont #25 #jubileum #Kapoor #SkyMirror

De Pont 25 Anish Kapoor

Levende stroom — efkus :)

Herstel & helaas. De stream heb ik weggehaald. De video was te lang voor wat hij bood en voor een groot deel ontbrak het geluid. Het adres was: https://www.youtube-nocookie.com/embed/Km157cYOFy8

Ik heb wat screenshots zitten maken, maar moest ff weg en miste toen nét de beelden van Sky Mirror met vijver & tuin. Van Trouw heb ik even een foto geleend van Sky Mirror, uit de krant van gisterenmiddag.

Maar na afloop werd de hele film herhaald. Ik heb hem gedownload. (Ik zou dus de toffe stukken eruit moeten kunnen halen, maar waarschijnlijk zou ik daar een middagje voor uit moeten trekken wegens gebrek aan ervaring.) Tijdens de toespraken van onder anderen Anish Kapoor himself had de video geen geluid, althans op mijn bak harbeidbak. Tijdens de ingesloten maar al eerder (binnen) opgenomen fragmenten, wél. Ik weet niet waaraan dat heeft gelegen.

Gisteren in De Morgen.be: Waarom elke kunstfanaat zich naar Tilburg moet reppen. Met 5 bekende werken én een leuke foto van 'Sky Mirror' in opbouw.

"Een klein privémuseum in Tilburg of all places groeide in 25 jaar uit tot een vermaard instituut: De Pont. Directeur Hendrik Driessen licht het succes toe aan de hand van vijf werken."

Het is een leuk rondje, dat Driessen maakt langs die 5 werken. Voor de liefhebber zonder abo op De Morgen is er halfautomagisch een [pdf 450 KiB] uit tevoorschijn gekomen.

 Met de validator van W3C kun je deze pagina checken op html, paginastructuur en de alt text bij afbeeldingen.